فضاپیمای ناسا در بهار به ماه می رود

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی ناسا در بیانیه ای رسمی که ساعاتی پیش منتشر شد گفت که عملیات آرتمیس با کمی تاخیر و در بهار پیش رو انجام می شود. در این بیانیه تاکید شده است که هیچ مشکل اساسی و جدی در این ماموریت وجود نداشته و مهندسان این سازمان صرفا به زمان بیشتری نیاز دارند.
تام ویتمایر مدیر توسعه سیستم های اکتشاف ناسا طی یک کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه گفت: فعالیت‌های زیادی برای اجرای این پروژه وجود دارد… برخی از آن‌ها منحصر به موشک ما هستند و برخی در رابطه با این مساله هستند که این یک پرواز آزمایشی بدون خدمه است. در حال حاضر هیچ  مشکل خاصی وجود نداشته و ما فقط باید موارد متعددی را بررسی کنیم. این یک فضاپیمای بزرگ با ابزار دقیق زیادی است که باید همه مراحل اجرای آن با دقت پیگیری شود.
چنین فعالیت هایی شامل آزمایش سیستم خاتمه پرواز است که موشک را در صورت خرابی و پرواز از مسیر منحرف و سپس منفجر می کند. گفتنی است ناسا سیستم پرتاب فضایی عظیمی را برای آزمایش های نهایی این ماموریت در مرکز فضایی کندی آماده کرده است. این فضاپیما با ارتفاع ۹۸ متر، بزرگترین فضاپیمای ناسا از زمان پرتاب آخرین موشک Saturn V در سال ۱۹۷۲ است.
مایک بولگر، مدیر برنامه سیستم‌های زمینی اکتشافی ناسا در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: همه‌ گیری مداوم کووید-۱۹ به دلیل بروز بیماری یا قرنطینه در میان کارکنان و مشکلات تاخیر زنجیره تامین، باعث تاخیر ایجاد شده در این پروژه است. گسترش سویه جدید اومیکرون همه را غافلگیر کرده است و این موضوع بر نیروی کار تأثیر می گذارد.
به گزارش سیناپرس، اولین ماموریت ماه پس  چند دهه به ناسا کمک می کند تا بفهمد موشک غول پیکر جدید و کپسول اوریون چگونه برای پرتاب خدمه و فرود نهایی ماه کار می کنند. برنامه‌های ناسا در ماه شامل مأموریت آرتمیس ۲ است که اکنون برای سال ۲۰۲۴ برنامه ‌ریزی شده است و چهار فضانورد را در اطراف ماه مستقر می ‌کند و در ادامه با عملیات آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵، برای اولین بار پس از آپولو، فضانوردان آمریکایی‌ روی ماه فرود می آیند.
ناسا ابتدا امیدوار بود که ماموریت آرتمیس ۱ را سال‌ ها پیش انجام دهد و اخیراً این مأموریت را برای پایان سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده بود. اما این آژانس با تأخیرهای متعدد از جمله تاخیرهای ناشی از وقفه‌ های کاری در طول همه‌گیری کرونا رو به رو شد.
مترجم: لیلی دهقان پور