نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان سرطان خون ۱۰سال پس از آغاز ژن درمانی

به گزارش سیناپرس، پزشکان دانشگاه پنسیلوانیا موفق شدند در یک فرایند درمانی ده ساله مبتنی بر ژن درمانی، سرطان خون یک بیمار ۷۵ ساله به نام داگ اولسن را به طور کامل درمان کنند. وی در این رابطه گفت: در حال حاضر عملکرد خوبی داشته و هنوز هم بسیار فعال هستم. تا سال ۲۰۱۸ در مسابقات دو نیمه ماراتن می دویدم. 
گفتنی است علاوه بر این فرد، روش درمانی فوق روی یک بیمار دیگر که افسر بازنشسته ای به نام بیل لودویگ بود نیز صورت گرفت که علی رغم روند موفق درمانی،  به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.
به گفته محققان، این اولین باری است که روش درمان موسوم به CAR-T برای مدت طولانی مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج نشان می دهد که این نوع درمان نه تنها می تواند یک حمله فوری به سرطان ایجاد کند، بلکه می تواند سال ها در بدن باقی مانده و  بیماری را کنترل کند.
دکتر کارل جون، یکی از پژوهشگران این پروژه درمانی درباره نتایج به دست آمده، گفت: نتایج حاصل از ژن درمانی مورد استفاده در این دو بیمار به این معنی است که اکنون می توانیم نتیجه بگیریم سلول های CAR-T در واقع می توانند بیماران سرطان خون را درمان کنند.
به گزارش سیناپرس، CAR-T شامل گرفتن سلول‌های T بیمار – گلبول‌های سفید خونی که نقش مهمی در سیستم ایمنی بازی می‌کنند – و اصلاح ژنتیکی آنها در آزمایشگاه است تا سلول‌های سرطانی را ردیابی کرده و به آنها حمله کنند. سپس سلول های اصلاح شده از طریق IV در داخل بدن بیمار قرار می گیرند.

در این پروژه، محققان از فناوری جدیدی برای جدا سازی و تجزیه و تحلیل سلول های T استفاده کردند. آن ها دریافتند که سلول‌ های اصلاح ‌شده تکامل یافته ‌اند و بسیاری از آنها به سلول‌ های «کمکی» تبدیل شدند که در کنار سلول‌ های سرطان ‌کش عمل می‌ کنند. سلول های کمکی در نهایت در هر دو بیمار غالب شدند.

دکتر آرمین قبادی، متخصص ژن و ایمونولوژی سلولی در دانشگاه واشنگتن – سنت لوئیس که در این مطالعات شرکت نداشت، در این رابطه گفت: نتایج  این روش درمانی باورنکردنی هستند.  واژه درمان، به ندرت در سرطان به کار می رود، اما به نظر می رسد این بیماران به احتمال زیاد درمان شده اند. به گزارش سیناپرس،این روش درمانی در ایالات متحده و برخی از دیگر کشورها تائید شده و در حال حاضر ده‌ها هزار بیمار تحت درمان با سلول‌های CAR-T هستند.

اولین درمان CAR-T در این کشور در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان سرطان خون کودکان تایید شد. گزارش های رسمی نشان می دهد  که این روش توسط دو مرکز تحقیقاتی به نام های Penn و داروساز Novartis ساخته شده و تامین مالی آن نیز بر عهده  مؤسسه تحقیقات زیست پزشکی Novartis و مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده قرار داشت.

به گزارش سیناپرس، سال گذشته، سلول درمانی مبتنی بر روش CAR-T برای مولتیپل میلوما، شایع ترین نوع سرطان مغز استخوان در بزرگسالان، تایید شده و کارشناسان امیدوارند که استفاده از این روش برای سایر سرطان ها در آینده گسترش یابد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن ساعاتی پیش در آخرین شماره مجله تخصصی نیچر منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل