تعامل با شهرداری‌ و توانیر برای فیبرکشی در استان ها

 صادق عباسی شاهکوه در جلسه کمیسیون فاوا و شهر هوشمند کلانشهرها که با حضور مدیران فاوای کلانشهرها برگزار شد، درباره نحوه تعامل اپراتورها و سایر بازیگران حوزه ICT با شهرداری‌ها، گفت: کمیسیون فاوای کلان شهرها ترکیبی از متخصصان شهرداری و ICT است، به همین دلیل انتظار کمک و یاری از این بخش نسبت به سایر قسمت‌های شهرداری بیشتر است. چون آنها می‌دانند فیبرکشی برای شهرداری و در نهایت برای مردم چه فوایدی دارد.

رئیس رگولاتوری گفت: در تعامل شهرداری با اپراتورها، پیشنهاد ما تعرفه‌گذاری است. معتقدیم تنها مدلی که در شرایط فعلی کاربرد دارد، همین مدل تعرفه‌ای است که سایر مشکلات را از بین می‌برد. شهرداری می‌تواند پیشنهادات خود را ارائه دهد تا ما تعرفه جدید برای این بخش در نظر بگیریم. البته باید در تعرفه‌گذاری، ظرفیت شهرهای مختلف در نظر گرفته شود.

ترسیم الگوی مناسب برای اجرای پروژه فیبرنوری منازل

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مصوبات شورایعالی فضای مجازی، مبنی بر اینکه باید در افق ۱۴۰۴ حدود ۸۰ درصد خانوارها در پوشش دسترسی پر سرعت قرار گیرند افزود: باید در تمام شهرها این ارتباط را برقرار کنیم. ما به عنوان رگولاتور، اپراتورها را موظف می‌کنیم که این پروژه را در تمام شهرها پیش ببرند. اما چون در کلانشهرها تخصص و امکانات بیشتری وجود دارد، این شهرها الگو می‌شوند و معمولاً کارها ابتدا در کلانشهرها شکل می‌گیرد. بنابراین مهم است بتوانیم به یک الگوی مناسبی برسیم و این الگو را متناسب با شرایط، در تمام شهرهای کشور اعمال کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در سطح منطقه‌ای اما اپراتورها در سطح ملی فعالیت می‌کنند، گفت: بر همین مبنا باید مدل مشخصی را در تمام شهرها داشته باشیم و از آنجا که هزینه‌ها و درآمدها در کلانشهرها و شهرهای کوچک با هم متفاوت است، تفاوت‌ها باید از قبل مشخص شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: پروژه پوشش ۸۰ درصد خانوارها، علاوه بر اینکه به کیفیت اینترنت همراه کمک می‌کند، برخی مسائلی که شهرداری‌ها با آن درگیر هستند را نیز برطرف می‌کند، به‌عنوان مثال اگر شبکه ثابت درست شکل بگیرد بسیاری از دکل‌ها در سطح شهر جمع‌آوری شده و بخشی از مشکلات شهرداری‌ها از نظر ایمنی و زیباسازی شهرها برطرف می‌شود.

استفاده از امکانات شهرداری‌ها و توانیر برای پروژه دسترسی فیبرنوری

عباسی شاهکوه افزود: تصمیم داریم در پروژه پوشش ۸۰ درصدی خانوارها، مانع سرمایه‌گذاری‌های موازی در شهرها شویم. برای همین در نظر داریم علاوه بر امکانات مخابرات، از امکانات توانیر و شهرداری‌ها نیز استفاده کنیم تا هزینه را کاهش و سرعت کار را افزایش دهیم. چون معتقدیم تمام این امکانات سرمایه ملی است. علاوه بر این، معتقدیم خدمت‌رسانی نباید انحصاری شود و ارائه خدمت به مردم باید در چارچوب مقررات عمده‌فروشی، رقابتی شود. یعنی اپراتوری که فیبرکشی را انجام داده است باید آن را در اختیار دیگر اپراتورها قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان برای تعامل شهرداری‌ها با اپراتورها یک مدل تعریف کرد، گفت: در ابتدا باید برآورد کرد که کشش درآمدی این پروژه از سمت کاربران چقدر است. از سمت دیگر مواردی که نیاز به هزینه دارد را شناسایی کرده و برای قسمت‌هایی که شهرداری می‌تواند کمک کند، چارچوب مناسبی تعریف کنیم تا همزمان با فیبرکشی، شهرداری هم بتواند پروژه شهر هوشمند را عملی کند، چون آن هم یک پروژه ملی است.

در این نشست مدیران فاوای کلانشهرهای کشور، تمایل اپراتورها به فعالیت در برخی شهرهای خاص، عدم توجه به تفاوت ساختاری شهرداری‌ها در شهرهای مختلف، تمایل به انحصارگرایی در رفتار اپراتورها، تعرفه پایین رگولاتوری با وجود افزایش تورم، غیرمنطقی بودن بعضی درخواست‌های اپراتورها و نبود رقابت میان آنها در بسیاری از شهرها را به عنوان برخی از مهمترین دغدغه‌های شهرداری‌ها در تعامل با اپراتورها مطرح کردند.

همچنین، مدیران فاوای کلانشهرها، تشکیل کارگروهی برای تعریف یک مدل تعاملی با اپراتورها، شفاف‌سازی روابط، ایجاد رقابت میان اپراتورها و برگزاری مزایده استفاده از امکانات و تجهیزات را برای تعامل بهتر با اپراتورها و سایر بازیگران این حوزه، مؤثر دانستند.

در این جلسه، اعضای کمیسیون فاوا با تاکید بر پیاده‌سازی رویکرد رگولاتوری مشارکتی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تعامل میان شهرداری و اپراتورها، خواستار افزایش تعرفه خدمات حوزه ICT شدند تا زمینه سرمایه‌گذاری برای توسعه در این حوزه فراهم شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا