نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افراد باهوش چه ویژگی هایی دارند؟

به گزارش سیناپرس، تاکنون مطالعات زیادی در زمینه هوش و ویژگی های افراد دارای هوش زیاد انجام شده است.  در این میان به نظر می رسد عموم مردم تصور درستی از باهوش بودن نداشته و مسايل دیگری را به عنوان مولفه های هوشی در نظر می گیرند. به عنوان مثال، هنگامی که از مردم خواسته شد نمونه های معروفی از یک فرد باهوش را نام ببرند، مارتین لوتر کینگ، مهاتما گاندی و مادر ترزا بیشترین تکرار را داشتند که این مساله نشان می دهد قدرت معنوی از نظر عامه مردم یک شاخص هوش در نظر گرفته می شود.

به عبارت دیگر، بسیاری از افراد تصور می کنند که مهارت های اجتماعی و بین فردی نشان دهنده ضریب هوشی بالا است اما از منظر علمی این موضوع لزوما درست نیست.

در این راستا تیمی از محققین، صدها نفر در استونی را مورد بررسی قرار داده و تصورات آن ها در مورد ارتباط درک شده بین شخصیت و هوش را آنالیز کردند. به گزارش سیناپرس،جالب ‌ترین یافته تحقیقات فوق،  این بود که مردم اعتقاد دارند که افراد باهوش بیشتر موفق هستند.

نویسندگان این مطالعه می نویسند: با نسبت دادن سازگاری خنثی به افرادی با ضریب هوشی بالا، پاسخ دهندگان ممکن است این ایده را بیان کنند که همیشه مهربان بودن با افراد دیگر سودمند نیست. در واقع، صمیمی بودن بودن ممکن است گاهی اوقات مانع از دستیابی به موفقیت در زندگی شود.

بر اساس یافته های پژوهشگران، به طور کلی افراد باهوش دارای ویژگی هایی هستند که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:
پذیرش تجربیات سایرین: مطالعات انجام شده نشان می دهد پذیرش مسايل منطقی و تجربیات دیگران،  یکی از نشانه های بالا بودن ضریب هوشی است.
برونگرایی: به گفته محققان، برونگرا بودن با ضریب هوشی بالاتر مرتبط است.
روان رنجوری: یافته های متعددی نشان می دهد روان رنجور بودن با ضریب هوشی پایین تر ارتباط دارد و عموما افراد دارای هوش کمتر دچار روان رنجوری می شوند.

گفتنی است که بررسی موارد فوق نشان می دهد بسیاری از باورهای مردم در مورد ارتباط بین شخصیت و هوش درست است. طی این پژوهش، یک باور عمومی مبنی بر این که افراد باهوش را می توان با توجه به ظرفیت های ذهنی و  همچنین با توجه به ویژگی های شخصیتی آنها تشخیص داد، به چالش کشیده شد.

مترجم: رضوان خندان
منبع: spring.org

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل