نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برف حاوی آلودگی شدید پلاستیکی است

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان به کسانی که دوست دارند برف تازه در حال باریدن را با زبان خود گرفته و بخورند هشدار می دهد که مراقب سلامتی خود باشند چرا که ممکن است در واقع به جای برف، ذرات ریزپلاستیک بخورند. تیمی مشترک از محققان سوئیس، اتریش و هلند تخمین می زنند که سالانه نزدیک به ۴۳ تریلیون ذره پلاستیکی مینیاتوری در کوه های آلپ سوئیس فرود می آید.

این پژوهشگران بر تعیین مقدار پلاستیکی که از اتمسفر به زمین بازمی‌ گردد تمرکز کرده و به این نتیجه رسیدند که نانوذرات پلاستیکی در مسیر خود به سمت زمین مسافتی بیش از دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر را در هوا طی می‌ کنند.

در حالی که هنوز در مورد اعداد دقیق نامطمئن هستند اما تخمین می زنند که سالانه ۳ هزار تن نانوپلاستیک سوئیس را پوشش می دهد. این شامل کوه های آلپ سوئیس می شود، اما به مناطق شهری این کشور نیز گسترش می یابد.

تاکنون تحقیقات اندکی در مورد نانو پلاستیک های موجود در هوا انجام گرفته بود اما این مطالعه جدید، جامع ترین پروژه با تمرکز بر آلودگی پلاستیکی هوا است. به گزارش سیناپرس، محققان برای شمارش ذرات پلاستیکی، یک روش شیمیایی جدید ایجاد کردند که قادر به تعیین آلودگی نمونه جمع‌ آوری‌ شده با طیف‌ سنج جرمی است.

هر روز صبح، بدون توجه به شرایط آب و هوایی روزانه، محققان بخشی از لایه بالایی برف را جمع آوری کرده و با دقت آن را ذخیره می کردند. این تیم به لطف داده های باد و آب و هوای اروپا، منشأ هر ذره کوچک را ردیابی کردند. مطالعات فوق نشان داد بیشترین تعداد نانوذراتی که وارد جو می شوند از مناطق پرجمعیت و شهری می آیند. به گزارش خبرگزاریsinapress، تقریباً ۳۰ درصد از این ذرات نانوپلاستیکی که در قله کوه ها یافت می‌ شوند تنها از ۲۰۰ کیلومتر دورتر، منطقه ‌ای که عمدتاً از مناطق شهری تشکیل شده، می ‌آیند.

با این حال باید اذعان داشت که شهرها تنها منبع این پلاستیک ها در هوا نیستند. به گزارش سیناپرس، تحقیقات مذکور همچنین گزارش می دهد که پلاستیک های اقیانوس ها از طریق اسپری امواج به هوا راه می یابند و به نظر می رسد فقط حدود ۱۰ درصد از ذرات اندازه گیری شده که روی کوه فرود می آیند از طریق بادها از  اقیانوس اطلس و حدود دو هزار کیلومتر دورتر ناشی می شوند.

شاید باور این موضوع دشوار باشد که برآوردهای فعلی نشان می دهد انسان ها تاکنون ۸۳۰۰  میلیون تن پلاستیک تولید کرده اند. متاسفانه حدود ۶۰ درصد از تمام این پلاستیک ها دربه عنوان زباله، سیاره زمین را آلوده می کند. با گذشت زمان، این پلاستیک ها به آرامی به میکروپلاستیک و سپس در نهایت به نانوپلاستیک تبدیل می شوند.

به گفته محققان  مشکل پلاستیک ها فقط شامل کالاهای دور ریخته شده نیست. استفاده ساده از محصولات پلاستیکی روزمره مانند بسته بندی و لباس ها نیز باعث آزاد شدن نانوپلاستیک در محیط می شود. به گزارش سیناپرس، ممکن است این آزاد شدن نانوپلاستیک ها، به صورت میکروسکوپی و تقریباً غیرقابل توجه باشد، اما همین ذرات میکروسکوپی می تواند پیامدهای جدی برای سلامتی انسان داشته باشد. 

مطالعات نشان می ‌دهد که نانوذرات، بر خلاف میکروذرات، احتمالاً پس از استنشاق به ریه‌ ها راه یافته و می ‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند. این موضوع بدان معناست که به احتمال زیاد نانوذرات پلاستیکی در نهایت وارد  جریان خون انسان می شوند. 
شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آلودگی محیطی (Environmental Pollution) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل