نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ویروس کرونا در بدن افراد آلوده به ایدز جهش پیدا می کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعات جدید دانشمندان آفریقای جنوبی نشان داد که  ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ ممکن است در افرادی که سیستم ایمنی آنها به دلیل عفونت اچ آی وی ضعیف شده است، به سرعت جهش کند.

بر اساس این گزارش، یک زن ۲۲ ساله در حالی که به مدت ۹ ماه به کرونا مبتلا بوده و این ویروس برای ماه ها وی را آزار می داد ، دچار ۲۱ نوع جهش ژنتیکی  شده و این جهش ها توسط محققان شناسایی شد. گفتنی است وی در طول ۹ ماهی که به کرونا آلوده بود، مصرف داروهای اچ آی وی را قطع کرده بود ولی به محض این که بیمار دوباره شروع به مصرف داروهای مبارزه و کنترل ویروس ایدز کرد، سیستم ایمنی بدن او قوی ‌تر شده و توانست کووید-۱۹ را ظرف ۹ هفته شکست دهد.

به گفته دانشمندان، این زن جوان به سویه دلتا آلوده شده بود. در گزارش مرتبط با این مطالعه آمده است: کووید-۱۹ ممکن است در یک بیمار مبتلا به اچ آی وی که داروهای لازم برای درمان بیماری خود را مصرف نمی ‌کند، به سرعت جهش یافته و این موضوع نشان ‌دهنده یک مسیر بالقوه برای ظهور انواع جدید است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، آفریقای جنوبی بیشترین تعداد مبتلایان به اچ آی وی را در جهان دارد. این کشور که ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، در حال حاضر ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز دارد که این آمار نشان می دهد نزدیک به ۱۳ درصد از کل جمعیت این کشور به ایدز مبتلا هستند.
باید توجه داشت که این آمار بر اساس گزارش های رسمی پزشکی است و آمار اصلی می تواند بیشتر از این میزان باشد. از سوی دیگر گسترش سریع سویه های کرونا در کشورهای آفریقایی که با میزان زیادی از افراد دارای اچ آی وی مواجه هستند می تواند خطر بروز جهش های ژنتیکی خطرناک در ویروس را زیاد کند. این موضوع نیازمند توجه سیستم های بهداشتی این کشورها و حمایت جهانی برای کنترل هر دو ویروس خطرناک کرونا و ایدز است. در غیر این صورت احتمال شیوع انواع شدیدتر کرونا دور از ذهن نیست.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل