عینکی که به کمک افراد نابینا می آید

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران آلمانی به تازگی یک سیستم ناوبری جدید در قالب یک عینک ویژه برای افراد نابینا ایجاد کرده اند. دوربین‌های تعبیه ‌شده در این عینک، موانع را شناسایی می‌ کند و از طریق یک سیستم بازخورد لمسی به کاربر سیگنال می ‌دهد.
باید توجه داشت که ناوبری یکی از سخت ترین کارها برای افراد دارای نقص بینایی است. تاکنون چندین پروژه تحقیقاتی سعی کرده اند از طریق فناوری به این افراد کمک کنند اما هنوز هیچ ابزاری نتوانسته است جایگزین عصای سفید شود. به نظر می رسد دستگاه جدیدی که توسط محققان دانشگاه فنی مونیخ ساخته شده است می تواند این شرایط را تغییر دهد.
به گفته محققان، این اختراع از دو جزء تشکیل شده است. اساس این فناوری بر پایه یک جفت عینک چاپ سه بعدی است که مانند سیستم‌های ردیابی حرکت در هدست ‌های واقعیت مجازی، از دوربین ‌ها برای گرفتن یک تصویر استریوسکوپی از محیط برای ساختن یک نقشه سه بعدی استفاده می‌ کنند. به گزارش خبرگزاریsinapress، در این عینک ها محققان از دوربین Intel RealSense D415 استفاده کردند که این مزیت را دارد که می تواند نور مادون قرمز را جذب و به سیستم اجازه دهد در تاریکی شب نیز کار کند.

این عینک به یک ابزار دارای سیستم ویبره متصل بوده و به لطف شبکه ای از ۲۵ سنسور محرک، وجود یک مانع را در اطراف و مقابل کاربر نشان داده و موقعیت و فاصله آن را تا مشخص می کند. به این ترتیب کاربر می تواند بدون خطر برخورد با اشیا اطراف خود در محیط های مختلف پیمایش کند. به گزارش سیناپرس، این سیستم دارای دو حالت کارکرد است: در فضای داخلی با حداکثر فاصله تشخیص سه متر و در فضای باز با حداقل فاصله دو متر برای تشخیص موانع اطراف. بنابراین این دستگاه می تواند به عنوان مکمل عصا عمل کند.

داوطلبانی که این سیستم را آزمایش کردند، توانستند تا 98.6 درصد از مواقع تنها با یکی از موتورهای در حال لرزش و تا ۷۰ درصد مواقع در موقعیت‌های پیچیده ‌تر با بازخورد لمسی متعدد، به درستی حرکت کنند. محققان قصد دارند به بهبود این اختراع خود ادامه داده و به ویژه امیدوارند که تشخیص اشیا را برای ایجاد مسیرهایی که می تواند به حرکت در فضاهای باز کمک کند، یکپارچه کنند.

مترجم: ابراهیم خسروپرست