نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودک مبتلا به اوتیسم را چگونه مدیریت کنیم؟

به گزارش سیناپرس به نقل از healthline، محققان بر این باورند که ابتلا به اوتیسم در کودکان طی سال های اخیر افزایش یافته و یک مشاوره آموزشی برای خانواده هایی که دارای کودک مبتلا به اوتیسم هستند، می تواند به آنها در کنترل این شرایط کمک کند. 

آرامش خودتان را حفظ کنید

تشخیص اوتیسم، تغییری در فرزند شما و کارهایی که می توانند انجام دهند، ایجاد نمی کند. پژوهش ها در دو دهه اخیر رشد بیشتری داشته و ایده های حمایتی و استراتژی های جدیدی ارائه شده که مورد مطالعه مؤسسات پژوهشی و دانشگاه ها قرار گرفته است.به گزارش سیناپرس، بنابراین، محققان و پزشکان با برنامه های مؤثر درمانی می توانند در پیشرفت مهارت های ارتباطی و اجتماعی، آموزشی، مهارت های حرکتی و حرفه ای به کودک کمک کنند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

برای مداخلات درمانی آماده شوید

از آنجایی که از زمان تولد تا 3 سالگی، دوره ای حیاتی برای رشد کودک به شمار می رود، باید درمان های مختلفی در مورد کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شود. در حال حاضر درمان خاصی برای اوتیسم وجود ندارد اما درمان هایی هم وجود دارد که با رشد کودک، به ایجاد مهارت های مختلف در او کمک می کند. گفتار درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی، درمان اجتماعی یا رفتاری از جمله درمان های مبتلایان به اوتیسم به شمار می رود.

مراقب نشانه های ارتباطی باشید

تأخیر در رشد گفتاری یا نداشتن رفتارهای غیرکلامی به این معنا نیست که فرزندتان ارتباطی برقرار نمی کند. هر کاری که انجام می دهیم، حتی سکوت، نوعی برقراری ارتباط است. به گزارش سینا، هر چه زودتر متوجه شوید که فرزندتان به چه طریقی ارتباط برقرار می کند، راحت تر می توانید به زبان اون سخن بگویید.

با مهارت های مختلف آشنا شوید

کودکان مبتلا به اوتیسم از برخی مشکلات حرکتی رنج می برند که باید به آنها توجه کرد. بعضی از عملکردهای حرکتی آنها ظریف و برخی دیگر بزرگ هستند. به گزارش سیناپرس، مهارت های حرکتی بزرگ شامل حرکت اندام ها و ماهیچه های بزرگ بدن می شود. درمان فیزیکی معمولا روی این مهارت ها مانند خزیدن، راه رفتن، پریدن و جستجو متمرکز است. 

از سوی دیگر، مهارت های حرکتی ظریف شامل حرکاتی کوچک و ظریف مانند نوشتن، بالا کشیدن زیپ ژاکت یا بستن دگمه های لباس می شود. کودک برای انجام این مهارت ها با درمان گر همکاری خواهد کرد. این مهارت ها به خوبی با مهارت حرکتی و هماهنگی دست و چشم ها هماهنگ اند و اغلب به تمرین بیشتری نیاز دارند.

به گزارش سیناپرس، توصیه می کنیم که به مهارت های حرکتی ظریف به این چشم نگاه کنید که گویی به کسی جبر آموزش می دهید. این مهارت ها شامل حرکات پیچیده و استراتژی های برنامه ریزی حرکتی هستند که طی آن کودک هر فعالیت را به طور جداگانه فرا می گیرد و مانند جبر، باید آن مهارت را به خوبی یاد بگیرند.

تفاوت های حسی آنها را درک و تجربه کنید

اگر می بینید کودک مبتلا به اوتیسم شما روی صندلی نشسته و حرکات تکراری مانند تکان دادن بدن و تکان دادن بازوها را انجام می دهد، باید بدانید که این حرکات معمولا به دلیل افزایش نیازهای حسی در آنها بروز می کند. به گزارش سیناپرس، عادات آنها متفاوت از افراد سالم نیست اما تفاوتی که در این میان وجود دارد، این است که سایر افراد، این حرکات را طبق هدفی درونی انجام می دهند اما کودکان مبتلا به اوتیسم، همین حرکات تکراری ممکن است در موقعیت های خاص مخرب باشد. 

کاردرمانی تلاش می کند تا نوعی رژیم حسی ایجاد کند که ورودی های موردنیاز کودک را به شیوه ای کنترل شده و از نظر اجتماعی مناسب فراهم کند. اگر کودک برای آرام کردن خود نیاز به بالا و پایین پریدن داشته باشد، کاردرمانی فعالیت هایی را برای او ایجاد می کند که همان ورودی هایی را ارائه دهد که پریدن، او را به آن هدف می رساند. این می تواند شامل فشار دادن پا باشد.

در تحلیل های رفتار کاربردی مشارکت کنید

تحلیل رفتار کاربردی یا ABA یکی از روش هایی است که بیشترین مطالعات روی آن صورت گرفته و بیشتر به عنوان یکی از انواع رفتاردرمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم مورد پذیرش است. درمانگرهایی که در این حوزه فعالیت می کنند معتقدند که رفتار نوعی عملکرد محیطی است. به گزارش سیناپرس، با دستکاری محیط اطراف کودک می توان ساختاری را ایجاد کرد که به کودک در یادگیری و توسعه مهارت ها کمک کند.

از انجام کارهای جدید نترسید

اسب درمانی، گروه های مهارت های اجتماعی، شنا، موسیقی، هنر و غیر به اساس پژوهشی قدرتمندی نیاز ندارند اما اگر کودکتان با انجام این فعالیت ها احساس شادی و موفقیت می کند، به انجام آنها ادامه دهید. به گزارش سیناپرس، هر درمانی قرار نیست درباره داده ها و پیشرفت باشد بلکه تفریح و اوقات فراغت به همان اندازه می تواند برای رشد مهارت های کودک مؤثر باشد. 

گزارش:ندااظهری
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل