تبدیل زباله های غذایی به لباس

به گزارش سیناپرس، امروزه بحث محیط زیست و حرکت در راستای اقتصاد سبز به یکی از اصلی ترین سیاست های مراکز خصوصی و دولتی در سراسر جهان تبدیل شده و در این میان صنعت پوشاک یکی از صنایعی است که سهمی به سزا در تولید کربن ایفا می کند. به تازگی یک مجموعه استارت آپ کانادایی با نام UTM ICUBE ALT TEX که در تورنتو مستقر است قصد تولید و تجاری سازی مواد مشابه پلی استر از ضایعات مواد غذایی مهندسی شده برای بهبود پایداری در صنعت مد دارد.

ایده خلاقانه این مجموعه توانسته است توجه رسانه ها را به خود جلب کرده و سرمایه گذاران آگاه به محیط زیست را مجاب کند تا یک و نیم میلیون دلار در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

ایده اولیه این طرح بر اساس نیاز مبرم به شناسایی جایگزینی پایدار برای پلی استر شکل گرفت که در حال حاضر از سوخت های فسیلی ساخته می شود. اگرچه امروزه پلی استر بازیافتی در بازار موجود است اما این ماده پس از یک یا دو دور استفاده مجدد، نمی تواند مجددا بازیافت شده و به محل دفن زباله فرستاده می شود. به همین دلیل این گروه استارت آپی به دنبال کلید تولید الیاف پوشاک از ضایعات صنعت دیگری بود که ویژگی ‌هایی مشابه  پلی استر داشته باشد.

گفتنی است در این فرایند تولید سه تیم مختلف از متخصصان حضور دارند: یک تیم پردازش زیستی، یک تیم مهندسی پلیمر و یک تیم علم مواد. به گزارش سیناپرس،در واقع برای دستیابی به ساخت این الیاف جدید، محققان برای سنتز پلیمرهای زیست تخریب پذیر با استفاده از شکر و سایر اجزای استخراج شده از ضایعات مواد غذایی همکاری می کنند. از آن نقطه به بعد، ماده استخراج شده برای بهینه سازی هدف مورد نظر خود برای تبدیل شدن به یک جایگزین سبز برای پلی استر اصلاح می شود.
به گفته مدیر این مجموعه، تخمین زده می شود که یک تی شرت ساخته شده از پارچه ALT TEX یک کیلوگرم زباله مواد غذایی را از محل های دفن زباله مورد استفاده قرار داده  کند و می تواند تا  ۹ کیلوگرم انتشار کربن را در جو  کاهش دهد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: thevarsity.ca
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا