جذب ۳۰ هزار دانشجو در سال در دانشگاه های آزاد
دکتر محمد مهدی طهرانچی در مراسم اختتامیه نخستین دوره توانافزایی بدو استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به نگاه جامع دانشگاه و معلمی اشاره کرد و خطاب به اساتید، گفت: شما اساتید دانشگاه در امور اداری و مسائل پیشرو، با چرخهای مربعی شکل مواجه هستید که باید با نیروی محرکه خود آن را به حرکت درآورید و چرخ مربعی را به ۸ وجهی و در نهایت به چرخ دایرهای تبدیل کنید.
وی ادامه داد: یأس و ناامیدی از رحمت الهی از بزرگترین گناهان کبیره است. انسان ناامید نمیتواند به جوان امید دهد، بنابراین نشاط و امید و خوشرویی ویژگی اول یک معلم است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه نیازمند تولید دانش در عرصه تعلیم و تربیت هستیم، اظهار داشت: اگر با دقت به جایگاه استاد دانشگاه و تربیت کننده دانشجو و جوان توجه شود به راحتی قابل قبول است که استاد دانشگاه از جایگاه رفیع کم نظیری برخوردار باشد که این موضوع اقتضا میکند با دقت بیشتری حرکت کنید، اما نکته حائز اهمیت این است که باید توجه داشته باشیم که در زمینه پژوهش، دانشجوی مسئله محور و نظریه پرداز تربیت کنیم نه مقلد.
دکتر طهرانچی در کارگاه آموزشی دوره توان افزایی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح و توضیح مواردی از جمله دانشگاه اجتماعی، تولید علم و فناوری، الگوگیری از جریان خلقت، مسأله یابی، مسأله سازی، نهادینه کردن شکرگذاری در تربیت جوانان پرداخت و گفت: باید شکرگذاری را در جوانان نهادینه کنیم. جوانان باید بدانند با چه نعمتهای بیشماری در زندگی روبرو هستند و قدردان آنان باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه باید یک محیط کاملاً تحقیقی باشد، اظهار داشت: قصد داریم به تدریج و نه دفعتاً و با ارتقای کیفیت علمی این دانشگاه را تا سطح بهترین و معتبرترین دانشگاه جهان پیش ببریم.
دکتر طهرانچی خطاب به اعضای هیأت علمی حاضر در جلسه گفت: از سال ۱۳۹۸ که جمعیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به کمتر از یک میلیون دانشجو رسید، تا امروز هر سال ۳۰ هزار دانشجوی جدید جذب دانشگاه شدهاند. یکی از دلایل این افزایش اقبال عمومی، شما اعضای هیأت علمی دانشگاه هستید. ما در دانشگاه آزاد اسلامی یک اجتماع فرهنگی تربیتی از اعضای هیأت علمی که مولد است و تربیت میکند، تشکیل دادهایم و قصد داریم به تدریج و با ارتقای کیفیت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی را تا سطح معتبرترین دانشگاه جهان پیش ببریم.
در ادامه، دکتر محمد علیاکبری مشاور رئیس دانشگاه و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه علمی دانشگاه و همچنین سامانه پژوهشیار پرداخت و تأکید کرد که این سامانه زنده است و به صورت هفتگی بروز شده و امکانات مورد نیاز به آن اضافه میشود.
وی با بیان اینکه حدود ۳۰ برنامه علمی در حوزههای مختلف علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و… تعریف شده و در اختیار دانشجویان و استادان قرار گرفته است، گفت: در آینده نزدیک سطح حمایتها از برنامههای علمی دانشگاه بالاتر خواهد رفت، چون هم دانشگاه به آن نیاز دارد و هم صنعت و جامعه به آن اقبال نشان میدهد؛ بنابراین پیگیری و اجرای این برنامهها در دانشگاه جدیتر نیز خواهد شد.
دکتر علیاکبری همچنین به سؤالات برخی از اعضای هیأت علمی حاضر در جلسه در خصوص مسائلی از جمله تطابق و عدم تطابق پروپوزالها با برنامه علمی دانشگاه، ثبت پروپوزالها در ایرانداک، پایاننامهها، شورای حوزه دانشی مستقر در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، انعقاد تفاهمنامه و قرارداد با صنایع به منظور حمایت از رسالهها و پایان نامهها و… پاسخ گفت.
همچنین دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اساتید عالیترین رکن دانشگاه هستند و سند تحول و تعالی چراغ راه آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی است. وظیفه اصلی اساتید تربیت و شاگرد پروری در راستای اخلاق است.
وی با بیان اینکه دوره توان افزایی بدو استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار در این دانشگاه اجرا میشود، اظهار داشت: قطعاً با حضور اساتید نتیجه این دوره تأثیرگذار خواهد بود، چرا که در مرحله نخست، اساتید جوان با نگاه به آینده میتوانند از دیدگاههای استادان با تجربه بهرهمند شوند و این آشنایی میتواند به شیوه و نحوه تدریس کمک کند. مباحثی که برای این دوره در نظر گرفته شده، بسیار مؤثر است.
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اجتماعی بودن این دانشگاه را مزیت اصلی نظام آموزش کشور دانست و افزود: نخستین دانشگاهی که براساس سند تحول اسلامی با تأثیر ارزشهای دینی در تولید علم نقش آفرینی کرد، دانشگاه آزاد اسلامی بود. یکی از موضوعات مهم که در نقش ارزشها در توسعه فناوری باید به آن توجه کرد، غایتگرایی در تولید فناوری و نوآوری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رنجبر خاطرنشان کرد: اساتید جوان دانشگاه با رعایت اصول اخلاقی در فرایند تحقیق و پژوهش، انگیزه، نحوه و نتیجه پژوهش تأثیرگذار هستند.
No tags for this post.