نشست تخصصی معماری و پایداری برگزار شد

به گزارش سیناپرس، این میزگرد در روز سه شنبه پنجم بهمن ۱۴۰۰ برابر با ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۶:۳۰ برگزار شد.
در این نشست ابتدا سفیر ایتالیا ضمن خوش آمدگویی به حاضرین، ورود سردبیر مجله مشهور داموس به ایران را فرصتی مغتنم برای جامعه معماری ایران دانسته و هدف از این نشست را خیر مقدم به وی و بحث و تبادل نظر در مورد معماری پایدار، مرمت بناهای تاریخی و نقش معماری در شهرها دانست.

در ادامه سیدهادی احمدی مدیرکل حفظ و احیای بافت های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اهمیت برگزاری نشست های این چنین تاکید کرده و ایران و ایتالیا را دو کشور باستانی نامید که در طول تاریخ همواره با یکدیگر در تعامل بوده و اگرچه در مقاطعی با یکدیگر برخوردهای نظامی هم داشته اند اما دو ملت همواره با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ داشته و راه ابریشم نمونه ای گویا از این ارتباط دیرینه است.

وی به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که این مجموعه امادگی تعامل با کارشناسان ایتالیایی در حوزه مرمت آثار تاریخی دارد.

دکتر حمیدرضا غلامزاده معاون امور بین الملل شهرداری تهران، سخنران بعدی بخش اولیه این مراسم بود که در ابتدا با اشاره نقش شهرداری تهران در ساماندهی و حفظ بافت های تاریخی، موضوع فوق را از جمله اولویت های این مجموعه دانسته و بر اهتمام جدی شهرداری تهران در شناسایی ، معرفی و حفظ آثار فرهنگی – تاریخی و مذهبی شهر تاکید کرد. وی همچنین بر لزوم تبادل تجربیات بین شهرهای ایتالیا و تهران در قالب محورهای مختلفی همچون آموزش، همکاری متقابل عملی و معرفی طرح ها و اقدامات برگزیده  بین دو کشور تاکید و اعلام کرد شهرداری تهران از همکاری با کارشناسان ایتالیایی در حوزه ساماندهی و مرمت آثار تاریخی شهر استقبال می کند. 

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

همچنین میزگرد تخصصی که با حضور میهمانان و برخی از کارشناسان از شهرهای مختلف رم، میلان و شیراز انجام می شد، دیدگاه های تخصصی در مورد موضوع معماری، پایداری و ابنیه تاریخی مطرح شد.

نخستین سخنران این بخش از برنامه، دکتر احسان محمدحسینی، باستان شناس، مدرس دانشگاه، نویسنده ، پژوهشگر و کارشناس ارشد معاونت امور بین الملل شهرداری تهران بود.

وی در ابتدا توضیحاتش ضمن اشاره به سابقه تاریخی دو کشور ایتالیا و ایران، آن ها را خاستگاه سبک های هنری و معماری مختلفی دانست که نقش مهمی در تاریخ هنر ایفا می کنند .

وی همچنین مطالعه تاریخ و هنر یکی از این دو تمدن را بدون بررسی و در نظر گرفتن تمدن دیگر غیر ممکن دانسته و ابراز امیدواری کرد در طول قرن پیش رو دو کشور روابطی دوستانه و مناسب داشته باشند. وی در ادامه به مطرح کردن بحث تاثیر تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران پرداخته و این تحریم ها را مانعی برای ارائه خدمات مناسب مرمتی به ابنیه تاریخی ایران و به طور خاص شهر تهران دانست. در ادامه وی ضمن اشاره به چالش های ایجاد شده ناشی از همه گیری کرونا در توجه به آثار تاریخی شهر تهران، این دوران را فرصتی حاوی چالش ها و فرصت های متعدد دانسته و افزود: شهرداری تهران تلاش می کند از این دوره خطیر برای تجربه اندوزی استفاده کرده و آماده همکاری با طرف های ایتالیایی جهت مرمت و احیا بافت های تاریخی شهر است.

در ادامه این میزگرد تخصصی، کارشناسان ایرانی و ایتالیایی به بررسی مفاهیم مختلف مرمت آثار تاریخی، معماری و اقلیم، موضوع پناهندگان و معماری ویژه آن ها پرداخته و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

یکی از دیگر سخنرانان میزگرد معماری و پایداری، دکتر مهدی فلاحی پناه، رییس واحد بررسی های تطبیقی و بین المللی سازی معاونت بین الملل شهرداری تهران، مدرس دانشگاه و دکترای شهرسازی و برنامه ریزی شهری بود که با ارائه تعریف معماری از دیدگاه ویتروویوس، مخترع و معمار رومی، به اهمیت پرداختن به سه عنصر کاربری، زیبایی شناسی و استحکامات بنا در مرمت بناهای تاریخی که شناسنامه فرهنگی ملت ها محسوب می شوند، پرداخته و به استفاده از روش ها، انتخاب صحیح در نوع مصالح، تلفیق فناوری های نوین در امر مرمت و استفاده از  دانش مرمت آثار باستانی اشاره کرد.

وی با ستودن تجربیات موفق ایتالیا در امر مرمت آثار باستانی، تمایل شهرداری تهران در برقراری ارتباطات دوجانبه با کشور ایتالیا در راستای انتقال تجربیات موفق و دانش علم مرمت به کلانشهر تهران را ابلاغ کرده و در باب معماری پایدار افزود: بنا ها در چرخه حیاتشان همانند موجودات زنده مصرف کننده انرژی هستند. این چرخه مصرف انرژی شامل سه دوره ساخت بنا، حیات بنا و از بین رفتن بناهاست. بنا در هر سه مرحله مصرف کننده انرژی بوده و پایداری باید در راستای مدیریت یکی از این مراحل یا همگی با هم باشد که با انتخاب دانش صحیح، فناوری های سبز و استفاده از تجربیات ارزشمند گذشته میسر می شود. 

گفتنی است: در این نشست افراد زیر حضور داشتند:
•    جوزپه پرونه (H.E. Giuseppe Perrone)، سفیر ایتالیا در تهران
•    والتر ماریوتی (Walter Mariotti) سردبیر مجله دوموس
•    سیدهادی احمدی معاون حفظ و احیای بافت های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
•    دکتر حمیدرضا غلامزاده معاون امور بین الملل شهرداری تهران
•    دکتر احسان محمدحسینی – کارشناس و نماینده معاونت امور بین الملل شهرداری تهران
•    دکتر مهدی فلاحی پناه – رئیس واحد بررسی های تطبیقی و بین المللی سازی- معاونت امور بین الملل شهرداری تهران
•    امیر رضا فرهبد – معمار 
•    سوزانا گریستینا (Sussnna Gristina) نماینده مرکز مرمت آثار تاریخی روم
•    استفانو بوئری (Stefano Boeri) معمار ایتالیایی 
•    ماریو کوچینلا (Mario Cucinella) معمار ایتالیایی 
•    پویا کاظمی – معمار و پژوهشگر ایرانی 
•    سینا ممتاز – پژوهشگر ایرانی 
•    یاروسلاوا رومانوا (Yaroslava Romanova) دبیر فرهنگی و مطبوعاتی سفارت ایتالیا در ایران

گزارش: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا