نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سوخت های زیستی باید در سبد سوخت کشور قرار بگیرد

محمدرضا قهرمانی، عضو کمیته سوخت های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با سیناپرس گفت: اساسا قیمت تمام شده سوخت ‌های زیستی کمتر از سوخت ‌های فسیلی است اما با توجه تخصیص یارانه به سوخت ‌های فسیلی در کشورمعادله قیمت به نفع سوخت ‌های فسیلی تغییر کرده و در صورت عدم حمایت دولت از توسعه سوخت ‌های زیستی، در شرایط کنونی سرمایه گذاری بر تولید این سوخت ‌ها از جذابیت و توجیه اقتصادی لازم برای بخش خصوصی برخوردار نیست و همین امر یکی از دلایل اصلی شکل نگرفتن زیست بوم سوخت ‌های زیستی در کشور و حضور کم رنگ و منقطع شرکت ‌های دانش بنیان و فناور در این حوزه است.

مدیر پروژه بومی سازی فناوری ساخت راکتورهای پیشرفته تولید بیودیزل Pro-STT افزود: البته بهای تمام شده سوخت‌ های زیستی ترکیبی مانند B2 و B5 به علت درصد پایین سوخت زیستی آن تفاوت زیادی با سوخت دیزل نداشته و پرداخت این ما به التفاوت توسط دولت می تواند به عنوان سرمایه گذاری کاملا موجه موجب رونق تولید این سوخت ها در کشور شود.

وی اظهارداشت: خوشبختانه این سوخت ها بدون نیاز به تغییر در ساختار موتور قابلیت مصرف در ناوگان خودرویی کشور را دارند و با توجه به سایر ارزش افزوده های آن از جمله کاهش آلایندگی و روانکاری و افزایش طول عمر موتور در صورت رفع موانع، استقبال لازم از سمت مصرف کنندگان و سرمایه گذاران شکل خواهد گرفت.

به گفته وی، تحقق این امر در گام اول مستلزم قرار دادن سوخت های زیستی در سبد سوخت کشور توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صدور مجوز عرضه آن در جایگاه های توزیع سوخت است؛ تلاش هایی برای این کار انجام شده و امیدوارم با همکاری و توجه بیشتر متولیان امر شاهد این اتفاق در آینده نزدیک باشیم.

 وی به سیناپرس گفت: یکی از آسیب هایی که توسعه سوخت های زیستی در کشور با آن روبروست فقدان متولی واحد و تعدد تصمیم سازان است. ایران از معدود کشورهایی محسوب می شود که برنامه ریزی توسعه سوخت های زیستی آن مستلزم هماهنگی 4 وزارت مختلف کشاورزی، نفت، نیرو و صمت است که متاسفانه انفعال یا تفاوت در دیدگاه ها و سیاست های این وزارتخانه ها مانع از شکل گیری اجماع لازم جهت توسعه تولید و مصرف سوخت های زیستی در کشور شده است.

قهرمانی ادامه داد: اکنون برای رفع این مشکل در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری، کمیته‌ای تحت عنوان سوخت های زیستی ذیل کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست تشکیل شده و با دعوت از نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مرتبط وهمچنین دعوت از صاحبنظران این حوزه تلاش شده در رویکردها و برنامه های بازیگران و ذی النفعان در کشور همسویی لازم ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به منظور ارزیابی فنی و عملیاتی کاربست سوخت های زیستی و نیز ایجاد تجربه مشارکت دستگاه های ذی ربط با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری برنامه هایی به اجرا در آمده که از جمله آن می توان به تزریق سوخت B2 به اتوبوس های برخی خطوط اتوبوس رانی BRT  تهران در دو پایلوت سال های 95 و 98  اشاره کرد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: در حال حاضر هم این ستاد اجرای دو پروژه ملی توسعه تولید بیواتانول و صادرات این محصول را در دردستور کار خود قرار داده است. علی رغم نیاز کشور به این محصول جهت مصرف داخلی تا زمان فراهم شدن بسترهای قانونی و قرار گرفتن سوخت های زیستی در سبد سوخت کشور، صادرات سوخت های زیستی می تواند کمک شایانی به شکل گیری اقتصاد سوخت های زیستی در کشور و به تبع آن تقویت تولید آن کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل