نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا قطرات آب روی ظروف پلاستیکی باقی می ماند؟

به گزارش سیناپرس، این روزها ماشین های ظرفشویی در بیشتر آشپزخانه ها مورد استفاده قرار داشته و تقریبا در تمام دنیا استفاده از این وسیله کاربردی، رواج دارد. کسانی که تجربه کار با ماشین ظرفشویی را دارند معمولا شاهد عدم خشک شدن ظروف پلاستیکی در این دستگاه ها هستند؛ در حالی که ظروف فلزی، چینی و شیشه ای به خوبی خشک شده و پس از پایان کار دستگاه، هیچ لکه ای روی آن باقی نمی ماند.

در این یادداشت به بررسی دلیل این مشکل رایج در ماشین های ظرفشویی می پردازیم:

به طور کلی ماشین های ظرفشویی با پاشیدن آب و مواد شوینده با قدرت زیاد تا دمای ۶۸ درجه سانتیگراد کار می کند که طبیعتا در شستشوی ظروف با دست، دمای آب بسیار کمتر است. به گزارشsinapress، در پایان چرخه شستشو، ظروف داغ و تمیز فقط با تبخیر خشک می شوند. اما اگرچه همه ظروف در داخل ماشین ظرفشویی با همان دما شروع به خشک شدن می کنند  اما اشیا پلاستیکی خیلی سریعتر خنک می شوند. این مساله به این دلیل است که آنها جرم حرارتی کمتری دارند.

به گزارش سیناپرس، ظروف پلاستیکی ظرف معمولا نازک تر از ظروف فلزی، چینی و شیشه ای بوده و از سوی دیگر پلاستیک ماده ای با چگالی کمتر است، بنابراین برای دمای معین، مولکول های آن انرژی گرمایی کمتری را در خود نگه می دارند. در داخل ماشین های ظرفشویی، همانطور که آب از سطح ظروف تبخیر می شود، به دلایل فوق پلاستیک به مراتب سریع تر از سایر ظروف خنک شده و و این امر سرعت تبخیر را به طور مضاعف کاهش می دهد.

بشقاب ها و تابه های سنگین حرارت خود را برای مدت طولانی تری نگه می دارند و حتی پس از اینکه تمام آب تبخیر شده باشد، هنوز کاملاً گرم هستند.به گزارش سیناپرس، از منظر فیزیک مواد ساخته شده از جنس چینی، شیشه و فلز رسانای گرمایی بسیار بهتری نسبت به پلاستیک هستند. به گزارش سیناپرس، این موضوع نیز بدان معناست که تمام گرما در طرف‌های عمودی یک کاسه یا فنجان واژگون شده می‌تواند به سرعت جریان یافته و گرما را به سطوح افقی برساند تا هر قطره آبی که در آن قرار دارد، تبخیر شود.

به این ترتیب گرما در یک ظرف پلاستیکی کندتر پخش می شود بنابراین قطرات کوچک آب روی سطوح این ظروف پس از پایان کار ماشین های ظرفشویی باقی می مانند.

مترجم:مولود یوسفی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل