نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلسکوپ فضایی جیمز وب به مقصد نهایی رسید

به گزارش سیناپرس، اپراتورهای روی زمین، پیشران های وب را در ساعت ۲ بعد از ظهر زمان استاندارد شرقی به سمت یک نقطه گرانشی پایدار، معروف به نقطه لاگرانژ ۲ یا L2،  روشن کردند و به مقصد نهایی رسیدند. جایی که توسط گرانش زمین نگه داشته می شود تا در مدار خورشیدی باقی بماند. در این مسیر فضاپیما حدود پنج دقیقه حرکت کرد تا به نقطه موردنظر برسد. 
طی این موفقیت، بیل نلسون (Bill Nelson) مدیر ناسا، به تیم مهندسان و تکنسین های تلسکوپ جیمزوب، تبریک گفت. نلسون در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: ما یک قدم به کشف اسرار جهان نزدیک تر شده ایم و من بیش از این نمی توانم صبر کنم تا اولین تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب از جهان را در تابستان امسال ببینم.

به گفته ناسا، مدار وب به آن امکان می دهد در هر لحظه دید وسیعی از کیهان داشته باشد. همچنین، موقعیت آن دور از زمین به آن اجازه می دهد تا در دمای بسیار پایین مورد نیاز برای ابزار مادون قرمز خود، خنک شود.

در سال ‌های آینده، جیمزوب هماهنگ با مدار زمین به طور دوره‌ ای پیشرانه ‌ها را به کار می ‌اندازد تا در موقعیت خود بمانند. به این ترتیب، اپراتورهای روی زمین همچنان با رصدخانه ده میلیارد دلاری در ارتباط خواهند بود.

بیل اوکس (Bill Ochs) مدیر پروژه وب در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، در بیانیه ‌ای گفت: اکنون در آستانه هم‌ تراز کردن آینه‌ ها، فعال ‌سازی و راه‌ اندازی ابزار و آغاز اکتشافات شگفت ‌انگیز هستیم.

اخترشناسان تلسکوپ جیمز وب را برای رصد اولیه ‌ترین کهکشان‌ها، سیاه ‌چاله‌ های پرجرم، تپ ‌اخترها، سحابی‌ها و سیارات فراخورشیدی استفاده خواهند کرد.

به گفته متخصصان ناسا، مرحله بعدی آماده سازی این تلسکوپ یک روند سه ماهه برای تراز کردن ابزارها است که پس از آن تصاویر اولیه گرفته شده و به زمین ارسال می شود. دراین راستا، ناسا بر راه اندازی تلسکوپ نظارت خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که تلسکوپ کاملاً در یک راستا قرار گرفته و برای انجام تحقیقات روی نجوم تنظیم شده است.

اسکارلین هرناندز (Scarlin Hernandez) مهندس سیستم های پرواز در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی بالتیمور، گفت: مهندسان اطمینان حاصل کرده اند که ۱۸ بخش آینه اصلی به درستی از پیکربندی خود رها شده اند، اما همه ۱۸بخش باید همچنان برای ایجاد یک منحنی دقیق در موقعیت قرار گیرند. 

به گزارش سیناپرس، ناسا نگفته است که چه زمانی اولین تصاویر عمومی از تلسکوپ را منتشر خواهد کرد، اما وعده داده است که آنها با تصاویر تلسکوپ فضایی هابل رقابت خواهند کرده یا از آنها پیشی خواهند گرفت.

جین ریگبی (Jane Rigby) یکی از دانشمند پروژه عملیات وب گفت که تمام داده ها و تصاویر حاصل از راه اندازی تلسکوپ در پایان این فرآیند، در ماه ژوئن (تیر ماه سال آینده) منتشر خواهد شد. اما شاید بنا به تشخیص ناسا، برخی از تصاویر زودتر منتشر شود.

ریگبی در انتها می‌ گوید: برنامه زمان ‌بندی نشان می ‌دهد که اولین تصاویر زیبا در یک کنفرانس مطبوعاتی حدود شش ماه پس از پرتاب منتشر می ‌شوند. این مجموعه داده‌هایی است که نشان می ‌دهد تلسکوپ و ابزارهای علمی کار می‌ کنند و این تلسکوپ در واقع همان دگرگون‌ کننده‌ای است که همه انتظار داریم.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: upi
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل