نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کدام داروی بدنسازی باعث عقیم شدن می شود؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات اخیر پژوهشگران دانمارکی نشان می دهد مردانی که در استفاده از استروئیدها افراط می کنند، ممکن است در سال های بعد با عملکرد ضعیف غدد جنسی مردانه مواجه شوند. 

استروئیدهای آنابولیک اشکال مصنوعی تستوسترون هستند و سوء استفاده از آنها در بین بدنسازان و ورزشکاران در سراسر جهان رایج است. تایسون گی (Tyson Gay) قهرمان اسبق دو سرعت آمریکا به دلیل دوپینگ با استروئید آنابولیک از دور رقابت ها محروم شد.

افراد برای بهبود عملکرد ورزشی خود یا داشتن ظاهری عضلانی تر از استروئیدها بدون تجویز پزشک استفاده می کنند. عوارض جانبی شناخته شده در مردان شامل رشد بیش از حد سینه ها، ریزش مو، کوچک شدن بیضه ها و کاهش سطح تستوسترون است. تستوسترون پایین که هیپوگنادیسم نیز نامیده می شود، می تواند باعث کاهش میل جنسی، نعوظ ضعیف و تعداد کم اسپرم شود.

محققان دانمارکی هورمونی را شناسایی کردند که توسط سلول های لیدیگ در بیضه ها تولید می شود که تستوسترون ترشح می کند. این سلول‌ها نشانگرهای امیدوارکننده ‌ای از عملکرد بیضه ‌ها هستند. از آنجایی که سطح تستوسترون خون می تواند در طول روز متفاوت باشد، محققان در پژوهش های اخیر خود به بررسی نشانگرهای پایدارتری که فاکتور شبه انسولین سرم ۳ (INSL3) نام دارند، پرداختند.

این تیم پژوهشی، تحقیقات خود را روی ۱۲۳ شرکت کننده مرد که تمرینات قدرتی انجام می دادند و سن آنها بین ۱۸ تا ۵۰ سال بود، انجام داد. شرکت کنددگان به سه گروه از مردانی که در حال حاضر از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کردند، مردانی که قبلاً از آنها استفاده می کردند و کسانی که هرگز از آنها استفاده نکرده بودند تقسیم شدند.

نتایج تحقیقات نشان می ‌دهد که در میان کاربران فعلی استروئید، INSL3 در مقایسه با کاربران سابق و کاربرانی که هرگز استفاده نکرده‌ اند، به‌ طور قابل ‌توجهی سرکوب شده است. مردانی که قبلاً از استروئید استفاده می کردند غلظت INSL3 کمتری نشان دادند و هر چه مدت استفاده داروهای هورمونی بدنسازی طولانی تر باشد، سطح INSL3 آنها پایین تر است.
دکتر جان جی راسموسن (Jon J. Rasmussen) محقق ارشد این مطالعات در بیانیه‌ ای می‌ گوید: نتایج ما حاکی از اختلال طولانی‌ مدت ظرفیت غدد جنسی در مصرف ‌کنندگان قبلی استروئید آنابولیک است.

او می افزاید: اگرچه تفاوت بالینی مرتبط در سطوح INSL3 هنوز مشخص نیست، یافته ‌ها نشان می ‌دهد که مصرف‌ کنندگان استروئید ممکن است در معرض خطر کاهش تستوسترون در آینده باشند، که باعث کاهش بالقوه میل جنسی، نعوظ ضعیف و تعداد کم اسپرم می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، دکتر راسموسن می ‌گوید: نتایج این سؤال را مطرح می ‌کند که آیا برخی از مصرف‌ کنندگان قبلی استروئید آنابولیک باید درمان تحریک پزشکی را برای افزایش ظرفیت سلول‌های لیدیگ در بیضه‌ ها دریافت کنند یا خیر. این درمان شامل داروهایی مانند مهار کننده‌های آروماتاز و تعدیل ‌کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن است که برای جلوگیری از تولید استروژن یا تبدیل آن به تستوسترون استفاده می ‌شوند.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل