نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از مزایای دوش آب سرد غافل نشوید

به گزارش سیناپرس، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد گرفتن دوش آب سرد در صبح می تواند از ابتلا بیماری جلوگیری کرده و حتی ممکن است به مغز برای هوشیاری بیشتر کمک کند. 

محققان معتقدند دوش گرفتن در صبح به طوری که ابتدا کمی با آب گرم دوش گرفته و سپس به اندازه ۴۵ ثانیه یا بیشتر یک دوش آب سرد بگیریم مزایای بسیاری از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت.

پژوهشگران هلندی  طی مطالعه ای که نتایج آن در سال ۲۰۱۶ در مجله PLOS One منتشر شد، سه هزار و ۱۸ نفر شرکت کننده را به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم بندی کردند. گروه آزمایشی هر روز صبح به مدت یک ماه، دوش آب سرد گرفتند و گروه کنترل به طور معمول دوش گرفتند. به گزارش سیناپرس، گروه آزمایشی که دوش آب سرد داشتند بیشتر به افرادی تقسیم شدند که از آنها خواسته شد ۳۰ ثانیه، ۶۰ ثانیه یا ۹۰ ثانیه آن را انجام دهند. 

در زمستان سال بعد با شیوع آنفولانزا مشخص شد افرادی که دوش آب سرد می ‌گرفتند از افرادی که در گروه کنترل بودند، کمتر بیمار می شدند.  

هیچ مطالعه‌ ای در ارتباط گرفتن دوش آب سرد و بهبود سلامت روان وجود نداشته و حتی ادعای شنا در آب سرد بیشتر بر حکایت و مطالعات موردی متکی است و هیچ کارآزمایی‌ تصادفی‌ و کنترل‌ شده دقیق در این رابطه انجام نشده است.
چندین سال پیش، محققان دانشگاه کمبریج پروتئین «شوک سرما» به نام RBM3 را شناسایی کردند که در موش‌ ها در پاسخ به سرد شدن ناگهانی افزایش می ‌یابد و به نظر می‌ رسد برای ایجاد ارتباطات جدید بین نورون‌ ها در مغز مهم است. به گزارش سیناپرس، اخیراً، همین محققان سطوح بالاتری از پروتئین RBM3 را در خون شناگران معمولی آب سرد پیدا کردند.
اگر ایده شنا در آب سرد در این ماه ها و ماه های آینده را در سر دارید، محتاط باشید و تنهایی این کار را انجام ندهید، می توانید به یک باشگاه مرتبط بپیوندید. در برخی مواقع وارد شدن در آب سرد شوک شدیدی به فرد وارد می کند که برای همه یکسان نخواهد بود. برخی از افراد با ورود به آب سرد، دچار فراموشی گذرا می شوند و که ظاهرا خطری ندارد. البته این تجربه بسیار کوتاه است اما باید جانب احتیاط را رعایت کرد.  

مترجم: مولود یوسفی
منبع: sciencefocus 
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل