نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلودگی هوای تهران ناشی از سوخت مازوت است نه خودروها

به گزارش سیناپرس، چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران در مصاحبه رسانه ای بر ضرورت بکارگیری خودروهای برقی و هیبریدی برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد. وی با بیان اینکه تهران جزو ده شهر آلوده جهان است و در سال جاری تنها دو روز هوای پاک داشتیم، معتقد بود؛ برای رفع کاهش منابع آلوده کننده ناگریز هستیم حمل و نقل پاک راه بیاندازیم و از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده کنیم.

این درحالی است که عمده آلودگی اصلی امسال تهران ناشی از مازوت سوزی نیروگاه ها بود نه خودروها. امیرحسین کاکایی،  استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در این باره گفت: در چند سال گذشته سرمایه گذاری زیادی در ارتقای خودروها به ویژه خودروهای سواری در راستای رسیدن به هوای پاک نسبت به دیگر جنبه های نظام حمل و نقل در کشور شده است؛اما با توجه به آنچه که اشاره شد، باید بدانیم که دلیل عمده آلودگی هوای تهران ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه ها است نه سوخت خودروها.

طبق آمار ما باید 300 هزار خودرو تجاری را نوسازی کنیم. اگر سرمایه هست و پولی هم برای سرمایه گذاری وجود دارد، ساماندهی حمل و نقل عمومی، اولویت بیشتری دارد نه آنکه خودرو سبز هیبیری وارد کنند که هزینه زیادی هم می طلبد.

وی افزود: کاهش سوخت های فسیلی خودروها برای کاهش انتشار آلاینده ها مهم است اما وقتی بحث سرمایه گذاری به میان می آید، باید توازن برقرار شود تا بهره وری سرمایه گذاری به بالاترین حالت ممکن برسد.

کاکایی گفت: علیرغم اطلاعاتی که از رسانه ها به نقل از برخی مسوولان در شورای شهر مبنی بر تولید خودروهای سواری برقی یا هیبریدی منتشر می شود، موضوعات مهمتر نظیر انتشار گازهای سمی نیروگاه ها، ناکارآمدی نظام حمل نقل که تاکنون سرمایه گذاری مفیدی نشده است را مغرضانه به فراموشی سپرده ایم.

کاکایی تاکید کرد: به عبارت دیگر، این افراد پیش از آنکه درباره تولید خودروهای سواری برقی و هیبریدی برای رسیدن به هوای پاک صحبت کنند، باید به موضوعاتی بپردازند که دلیل اصلی آلودگی هاست. طبق آمار ما باید 300 هزار خودرو تجاری را نوسازی کنیم. اگر سرمایه هست و پولی هم برای سرمایه گذاری وجود دارد، ساماندهی حمل و نقل عمومی، اولویت بیشتری دارد نه آنکه خودرو سبز هیبریدی وارد کنند که هزینه زیادی هم می طلبد. به طور قطع بازسازی و اصلاح حمل و نقل عمومی می تواند اثر مثبت تری نسبت به هیبریدی کردن خودروهای سواری داشته باشد. به اعتقاد من به کاربردن این گذاره که ضروت هیبریدی کردن خودروها امری مهم است، رویکردی جر انحراف افکار عمومی ندارد و روز به روز منجر به افزایش معضلات و مشکلات مردم می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتشار حجم زیاد مازوت از نیروگاه ها خاطرنشان کرد: همانگونه که پیشتر هم اشاره شد، آلودگی شهر تهران ابتدا ناشی از انتشار مازوت نیروگاه ها و بعد آشفتگی های حمل و نقل است که در این زمینه هم باید توجه روی خودروهای فرسوده، ملاشین آلات راه سازی که به فراوانی استفاده می شود، باشد نه خودرو های سواری؛ علاوه بر این حجم سنگین ترافیک هم یکی دیگر  از دلایل مهم آلودگی هوای تهران است؛ بنابراین اگر خودروهای سواری برقی هم در خیابان ها زیاد شود با وجود حجم سنگین ترافیک برق بیشتری مصرف می شود و به ناچار نیروگاه ها مازوت بیشتری هم می سوزاند و  منتشر می کند.  بنابراین با برقی یا هیبری کردن خودروهای سواری مشکلی حل نمی شود.

به گفته کاکایی، انتشار گزارش هایی که مردم را مجاب کند از خودروهای سواری هیبریدی استفاده کنند، تنها یک نتیجه دارد، آن هم منحرف کردن اذهان عمومی و مردم است. برای حل معضل آلودگی هوا در شرایط فعلی به تعداد انبوه رساندن خودروهای سبز سواری اولویت ندارد.

پای دولت که می رسد مردم باید پول بدهند

وی علت اصلی بی توجهی دولت ها به نظام حمل و نقل را کمبود بودجه دانست و گفت: باید راه حل مطمئنی برای ساماندهی وضعیت حمل و نقل در کشور پیدا کرد که میلیاردها دلار هم پول می خواهد حال اینکه به این موارد در رفع آلودگی توجه نمی شود دلیل عمده آن این است که  حل معضلات مذکور بر عهده دولت است، اما هزینه خرید خودروهای هیبریدی را مردم باید متقبل شوند.  

کاکایی افزود: از آنجایی که مردم هزینه خرید خودرو را می دهند، اما بودجه ساماندهی نظام حمل نقل را دولت باید پرداخت کند، به همین دلیل با اقناع مردم برای خرید خودروهای هیبریدی، دولتمردان رفع مسوولیت می کنند در حالیکه معضلات همچنان باقی می ماند.

وی با اشاره به موفقیت کشورهای پیشرو نظیر انگلیس در این زمینه گفت: اگر کشوری توانسته به این مرحله برسد که خودروهای سواری خود را به طور انبوه هیبریدی کند یا گام جدی در این زمینه بردارد، طی چند دهه با به ثمر رساندن اقدامات زیربنایی در نظام حمل و نقل توانستند به این مرحله برسند. در واقع نظام حمل و نقل کشورهای پیشرفته مبتنی بر حمل و نقل عمومی است، به همین دلیل قابلیت راه اندازی خودروهای هیبریدی را دارند.

کاکایی در پاسخ به این پرسش که آیا کشور توانایی طراحی و تولید خودروهای سبز را در شرایط فعلی دارد یا خیر؟ گفت: خودرو هیبریدی ترکیبی از موتور احتراق داخلی، برق و باطری است. طراحی و ساخت این خودروها در کشور ممکن است اما ارزبری بسیار بالایی را می طلبد؛ از آنجایی که موتورهای الکتریکی جزو فناوری روز دنیا است و ما هنوز به مرحله تولید آن نرسیدیم .

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه خودروهای حمل و نقل عمومی در درجه نخست باید هیبریدی شود،گفت: چنانچه اشاره شد اگر قرار بر سبز شدن خودروها باشد باید  خودروهای حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها و تاکسی ها که تعداد زیادی هم دارد برقی یا هیبریدی شود و این به اختصاص بودجه دولت بستگی دارد.

تا وقتی بنزین ارزان باشد مردم خودرو برقی نمی خرند

وی درباره اهمیت بهای بنزین در انتخاب مردم نسبت به خودروهای برقی و هیبریدی گفت: تا وقتی قیمت بنزین و برق در کشور ارزان باشد، مردم پولی برای خرید خودورهای برقی نمی پردازند؛ چراکه پرداخت پول به خودرو برقی اصلا صرفه اقتصادی ندارد. به عبارت دیگر چون مردم هزینه زیادی برای مصرف انرژی نمی پردازند، راه اندازی خودرو برقی صرفه ندارد. مشابه این رویداد زمانی اتفاق افتاد که خودروهای گازسوز وارد بازار شد که در نهایت با تفاوت قیمت خریداران خودرو ترجیح دادند، خودرو بنزینی بخرند. در حقیقت تا وقتی انرژی در کشور ارزان است، مردم تمایلی برای جایگزینی آن ندارند.

کاکایی رفتن به سمت خودروهای سبز را فرآیندی گام به گام دانست و گفت: سبز شدن خودروها منوط به یک برنامه چهل ساله است. وقتی صحبت از فناوری های نوین می شود، باید اولویت های اصلی کشور را مدنظر قرار دهیم.

وی گفت: نظام حمل و نقل در تهران بیشتر شبیه یک فاجعه است و به بن بست رسیده است. شورای شهر تهران صلاحیت این را ندارد که بگوید نیازمند خودروهای سبز هستیم، اگر ادعای توانمندی در حل مشکلات را دارد ابتدا چاره ای برای نظام حمل و نقل بیاندیشد از پارک ممنوع های لبریز از خودرو گرفته تا خیابان های غیر استاندارد که ساحتمان های تجاری بزرگ در کنار آن قرار دارد.  در واقع سیستم حمل و نقل در کشور ما به قدری ضعیف است که مردم برای حل آن یاد می گیرند آن را دور بزنند این نه تنها برای حمل و نقل و نظم شهری ما یک معضل جدی است، بلکه برای فرهنگ ما هم مضر است چرا که منجر به قانون گریزی در مردم می شود.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل