نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی شیشه های عایق صوتی در خودروها

به گزارش سیناپرس، طی سال های گذشته، شرکت های خودروسازی توجه ویژه ای به ایجاد عایق های صوتی در خودروها داشته و  شیشه آکوستیک، فناوری ممتازی است که تولید کنندگان از آن بهره می برند. وجود این فناوری در فیلتر کردن صداهای مزاحم محیطی و از همه مهمتر صدای موتور بسیار تاثیر گذار بوده و این شیشه های می توانند آلودگی صوتی ناشی از فعالیت پیشرانه را کاملا خنثی کنند.

فناوری موجود در شیشه آکوستیک بسیار ظریف است، زیرا برای ساخت شیشه های عایق صوتی ، مانند بسیاری از ایده‌ های هوشمندانه دیگر، از فناوری‌ هایی که در ابتدا برای هدفی کاملاً متفاوت توسعه یافته بودند، استفاده می ‌شود.

در گذشته، شیشه جلویی پنجره برای استفاده در خودروها با قرار دادن آن در یک فرآیند با دمای بالا برای تولید شیشه «سخت‌ شده» ساخته می شد. این عملیات حرارتی موجب افزایش استحکام شیشه می شد اما از تکه تکه شدن و پرتاب شدن شیشه در زمان تصادفات جلوگیری نکرده و خطراتی برای سرنشینان در پی داشت.

با پیشرفت فناوری، جایگزین بهتری برای این نوع شیشه ها معرفی شد که با نام  شیشه لمینت شناخته می شود. این نوع شیشه ها از یک لایه نازک پلیمر تشکیل شده اند که بین دو ورقه شیشه نازک تر متصل است.به گزارش سینا، سازندگان خودرو از سال ۱۹۸۳ از صفحه‌ های لمینت برای محصولاتشان بهره می برند اگرچه هنوز هم در برخی موارد از شیشه‌ های مقاوم در پنجره های جانبی و عقب برخی خودروها استفاده می‌ شود.

به گزارش سیناپرس، شیشه آکوستیک شکل فانتزی از شیشه چند لایه است اما همچنان بر اساس همان اصل لمینیت دو ورق شیشه در دو طرف یک ورق پلیمری نازک ایجاد شده است. در این شیشه ها، صدا به چند روش کنترل می شود که یکی به کمک بازتاب آن به سمت منبع و دیگری با جذب انرژی صوتی در بسته بندی پلیمری و شیشه ای است. استفاده از این شیشه ها در خودرو، مزیت ایمنی و امنیت بیشتری را برای شیشه های لمینت جانبی ایجاد می کند.

شرکت خودروسازی پورشه اخیراً از  فناوری جدیدی برای ساخت شیشه های کنترل نویز استفاده کرده است. در این فناوری، شیشه پنج لایه تشکیل شده است. سه لایه پلی وینیل بوتیرال (PVB  ) که بین دو لایه شیشه قرار گرفته است. پلی وینیل بوتیرال دارای خواص صوتی برای جذب لرزش در شیشه های اطراف است و به طور قابل توجهی انتقال صدا را به داخل کابین کاهش می دهد.

تجهیزات و دستگاه های آکوستیک اغلب برای هدف قرار دادن فرکانس های خاص (از صدای بلند تا پایین) طراحی می شوند. شیشه آکوستیک پورشه در محدوده فرکانسی ۶۳۰ هرتز در انتهای مقیاس تا 6.3 کیلوهرتز در انتهای بالاتر 7.3 درصد صدای بیرون را کاهش می دهد. به گزارش سیناپرس،  آژیرهای وسایل نقلیه اضطراری بین ۳۶۰ هرتز و ۶۳۰ هرتز به صدا در می آیند، بنابراین شیشه های آکوستیک هشدار های آنها را مسدود نمی کنند.

شیشه پورشه در واقع سبک ‌تر از شیشه‌های چند لایه استاندارد است، زیرا ضخامت قسمت PVB افزایش یافته است و در پانامرا حدود  دو کیلوگرم صرفه‌جویی می‌شود.

در خاتمه گفتنی است این شیشه های عایق صوتی دارای مزایای امنیتی ارزشمندی است، زیرا لایه PVB ضخیم تر آن را نسبت به شیشه های معمولی در برابر شکستگی مقاوم تر می کند. 

مترجم: ابراهیم خسروپرست
منبع: autocar

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل