ضرر چند میلیارد دلاری صاحبان ارزهای دیجیتال در یک شب

به گزارش سیناپرس، بازار رمزارزها با سقوط بی سابقه ای در یک دوره کوتاه زمانی مواجه و از روز جمعه ارزش این بازار با کاهشی کم سابقه رو به رو شد. بلومبرگ در گزارشی خاطرنشان می کند که سقوط رمز ارزها که در هفته به سطح شگفت انگیزی رسیده است، از ماه گذشته شروع شده و بر این اساس از اواخر سال گذشته صاحبان این ارزها بیش از یک تریلیون دلار از دست داده است. 

این روند نزولی که از اواخر سال گذشته میلادی با با شیب تقریبا ملایمی پیش می رفت به یکباره طی روزهای گذشته شدت گرفته و بیت کوین به تنهایی بیش از ۱۲ درصد از ارزش خود را در یک روز از دست داده و به پایین ترین سطح خود از جولای سال ۲۰۲۱ سقوط و به حدود ۳۴ هزار دلار رسید.

این روند نزولی بدان معناست که بیت کوین از زمان اوج خود در ماه نوامبر، بیش از ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. بررسی تحلیلی بازار ارزهای دیجیتال نشان می دهد سایر رمز ارزها نیز شرایط مشابهی داشته و در همین بازه زمانی ارزش مشابهی را از دست داده اند.

طبق گزارش گروه سرمایه گذاری Bespoke، این دومین کاهش بزرگ در تاریخ رمز ارزها است که صاحبان و سرمایه گذاران این حوزه را با سردرگمی مواجه کرده و بسیاری را به مرز ورشکستگی رسانده است.

تحلیلگران Bespoke معتقدند: این روند رخ داده در بازار، ایده ای از مقیاس تخریب ارزش را ارائه می دهد که درصد کاهش می تواند آن را پنهان کند. به گزارش سیناپرس،به طور کلی رمز ارزها با توجه به نوسانات طبیعی بالا، در برابر این نوع فروش‌ ها آسیب ‌پذیر هستند و  با توجه به افزایش ارزش بازار، این نوسان قیمت قابل تامل است.

به گزارش سیناپرس، سقوط کنونی کریپتو کارنسی ها در مقایسه با یکی از سیاه ‌ترین روزهای تاریخ اقتصاد ایالات متحده که در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۱۹۲۹ رخ داد که معمولاً به نام جمعه سیاه شناخته می‌شود، شگفت‌انگیز است. در این روند تاریخی سقوط ارزش سهام و دلار، طی تنها چند ماه ، زیان های سرمایه گذاران به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید که در آن زمان رقمی قابل توجه محسوب می شد. به گزارش sinapress ،مقایسه سقوط رمز ارزها با این سقوط تاریخی اقتصاد در آمریکا نشان می دهد شرایط فعلی چندان مناسب نبوده و در بازه زمانی مشابه در سال جاری، ضرر وارد شده به سرمایه گذاران طی سقوط رمز ارزها در شرایط فعلی  به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ می رسد.

این تحلیل بدان معناست که سقوط فعلی بازار کریپتو از ضررهای سال ۱۹۲۹ که باعث رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی شد، بزرگتر بوده و می تواند تبعاتی جدی تر در پی داشته باشد.

با توجه به این ارقام حیرت آور، به کاربران این ارزها و سرمایه گذاران حوزه ارزهای دیجیتال توصیه می شود  موارد مختلف را در نظر گرفته و به دنبال پاسخی برای این پرسش باشند که چگونه دنیای ارز دیجیتال می تواند تلاش کند تا نوسانات خود را کاهش دهد.

وال استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی به قلم  ماکان دلرحیم (Makan Delrahim)، دادستان کل سابق آمریکا به بررسی مقررات ارزهای دیجیتال پرداخت. این مقام ارشد سابق ایالات متحده در تحلیل روز گذشته خود استدلال کرد که تعیین قوانین ومقررات مربوط به ارزهای دیجیتال و بلاک چین مدت هاست به تاخیر افتاده است و اجرای آن می تواند به نحو بهتری از مردم و بازار محافظت کند. او استدلال کرد که مهندسان و سیاست گذاران این حوزه باید در یک جبهه قرار گرفته و به بلاک چین کمک کنند تا پتانسیل کامل خود را بشناسد.

تعیین و اعلام مقررات دولتی در زمینه رمز ارزها می ‌تواند سیاست‌های خاص بی ‌شماری را شامل شود. مهمترین مواردی که دولت ها و قانون گذاران باید در زمینه ارزهای دیجیتال به آن بپردازند، کاهش کلاهبرداری ‌ها، آموزش سرمایه‌ گذاران در مورد خطرات یا تثبیت بازارها از طریق تایپ ارزش رمزنگاری به ارزهای IRL است که در حال حاضر ایده عاقلانه ‌ای به نظر می ‌رسد.
در خاتمه همانطور که بارها در یادداشت های پیشین خود تاکید کرده ام به همه هموطنانی که در بازار ارزهای دیجتال فعالیت دارند، توصیه می کنم با افزایش سطح دانش و آگاهی و به دور از رفتارهای احساستی در این حوزه ورود کرده و در نهایت تاکید می کنم فقط سرمایه ای را به این بازار وارد کنید که توان از دست رفتن آن را داشته باشید.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان-  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا