نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه احساسات را مدیریت کنیم

به گزرش سیناپرس، آرلا آگاکو (Arela Agako) استاد روانشناسی دانشگاه مک مستر کانادا و پژوهشگر ارشد این مطالعات می گوید: علیرغم اینکه احساسات نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می کند، بی نظمی هیجان ساختاری است که اخیراً در زمینه سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفته است. 

در این پژوهش، محققان اطلاعات مرتبط با اختلال در تنظیم احساسات را حول پنج موضوع گسترده طبقه بندی کردند که شامل: فعال سازی مغز، فیزیولوژی، شناخت، رفتار و تجربه فردی است.

آگاکو می ‌گوید: در مورد ترس، آمیگدال مغز فعال می شود و متوجه تغییرات زیادی در بدن خود خواهیم شد مانند افزایش ضربان قلب (فیزیولوژی)  یا ممکن است متوجه افکار مرتبط با خطر (شناخت) شویم و میل به فرار (رفتار) داشته باشیم؛همچنین ممکن است راه‌ های مختلفی برای توصیف این تجربه (تجربی) داشته باشیم.

آگاکو در این باره توضیح می دهد:اختلال در تنظیم احساسات ممکن است خود را به طرق مختلف نشان دهد. به عنوان مثال، یک احساس زمانی فعال می شود که مفید یا مورد نیاز نباشد، سیناپرس در عوض یک احساس زمانی که به آن نیاز است فعال نمی شود، شدت هیجان یا خیلی زیاد یا خیلی پایین تر از چیزی است که در آن لحظه مفید بوده یا احساسات بیشتر یا کوتاه تر از آنچه به آن نیاز داریم، اتفاق می افتد. شرایط فوق برای همه اتفاق می افتد زیرا مغز و بدن ما کامل نیست.

به گفته محققان، بی نظمی هیجانی زمانی مشکل ساز می شود که باعث ناراحتی قابل توجهی شود یا شروع به تداخل در توانایی فرد برای رسیدگی به مسئولیت های روزانه خود کند.
آگاکو می افزاید: اگر این موقعیت‌ها فقط چند بار اتفاق ‌افتد، معمولاً مشکلات زیادی برای ما ایجاد نمی‌ کند. با این حال، اگر دائماً با شدت آن مشکل داریم یا هر بار روزها یا هفته‌ ها در غم و اندوه گیر می‌افتیم، ممکن است نیاز به کمک داشته باشیم تا بتوانیم استراتژی‌ های بیشتری در مورد مدیریت احساسات به روشی مفید بیاموزیم. 

در ادامه محققان چند نکته برای افرادی که تلاش می کنند احساسات خود را تحت کنترل نگه دارند، ارائه می دهند.

•    برای احساسات خود وقت بگذارید
•    دقت کنید که دقیقاً چه احساسی دارید
•    احساسات خود را نامگذاری کنید
•    کمی در مورد اینکه آیا این احساس با موقعیت توجیه می شود یا خیر تامل کنید
•    اگر این احساس موجه است، از خود بپرسید که این حس به شما چه می گوید که در آن لحظه به آن نیاز دارید
•    اگر این احساس موجه نیست، از خود بپرسید که آیا راه دیگری برای فکر کردن به موقعیت فعلی وجود دارد یا خیر

به گزارش سیناپرس، آگاکو در انتها می ‌گوید: اگر پس از این مراحل هنوز با احساسات خود مشکل دارید یا در مقابل رفتارهای غیرمفید مقاومت می ‌کنید بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین مشاره مجله تخصصیCanadian Psychology منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل