تاکید افق 50 ساله سند الگوی پیشرفت به تضمین حقوق و آزادی‌ های سیاسی و اجتماعی

دکتر سیدمحمدمهدی غمامي در گفت و گويي گفت: بر اساس اصل تلازم حق و تکلیف توأم، آموزش و ترویج حقوق و تکالیف شهروندی، رویکرد مثبتی به منظور جامعه‌پذیری است.  

وي افزود: مشخص است که این آموزش و ترویج تا حدودی در نهادهای آموزش اجباری محقق می‌شود ولی امکان گسترش آن در تمامی سنین و فراتر از سطح درک تمیز در مقاطع مختلف تحصیلی وجود ندارد. مهم‌تر آنکه بسیاری از حقوق شهروندان در نهادهای دولتی و عمومی تضییع می‌شود، در نتیجه، یکی از جوامع هدفِ آموزش و ترویج، کارمندان و کارکنان هستند به عبارت دیگر، آموزش و ترویج، وقتی اثربخش است که مستقیماً و عمدتاً نسبت برای گروه‌هایی اعمال شود که ممکن است بیشترین تعرض را به حقوق مردم و امنيت اقتصادي کنند.

عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تدابیر سند الگو گفت: براساس یکی از  تدابير سند الگو،  یکی از راهبردهای کلان وصول به افق 50 ساله سند الگوی پیشرفت «تضمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب اجرای کامل قانون در قلمرو فردی و جمعی و آموزش و ترویج حقوق و تکالیف مردم». بخش دوم این تدبیر بر لزوم «آموزش و ترویج حقوق و تکالیف مردم» تصریح دارد که پیشنهادهای ظرفیت‌سازی جهت اجرای آن ارائه می‌شود.

استادیار حقوق دانشگاه امام صادق (ع) پيشنهاداتش را به سه بخش آموزش و ترویج در مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش و ترویج در کلیه دستگاه‌های حکومتی و رسیدگی اغماض‌ناپذیر هیاتهای تخلفات اداری به تضییع حقوق مردم تقسيم كرد.

غمامي در تبيين اولين پيشنهادش گفت: آموزش ابتدایی تا دیپلم، آموزش اجباری است که در دوره دانشگاه نیز به صورت اختیاری تداوم پیدا می‌کند که می توان از ظرفیت این دوره حسب هر دوره سنی، بهره‌برداری کرد. هرچند برخی دروس از جمله اجتماعی، دینی، سبک زندگی و … برای اجتماعی کردن دانش‌آموزان مطابق سبک زندگی اسلامي ایرانی طراحی شده اند ولی لازم است این سبک زندگی به سمت سبک زندگی قانونمدار، مسئولانه و آموزش حقوق شرعی قانونی بويژه با توجه به بند 17 سياستهاي كلي نظام قانونگذاري هدایت شود.

استاد یار حقوق دانشگاه امام صادق (ع) در جهت روشن كردن جزييات دومين پيشنهادش گفت: هر چند دستگاههای اجرایی، مضیقتر از دستگاههای حکومتی هستند ولی این دستگاهها مطابق ماده 25 قانون مدیریت خدمات کشوری ملزم به رعایت منشور حقوق اداری اخلاقی‌اند و مطابق ماده 90 قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان دستگاه‌های اجرایی موظفند وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده‌رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعان به طور یکسان و دستگاه ذی‌ربط پاسخگو باشند. اما با وجود این قوانین، کارمندان دستگاههای اجرایی، آموزش‌های عملی و مؤثری برای افزایش دانش و مهارت احترام به حقوق مردم نمی‌بینند و متاسفانه به الزامات اداره خوب و صحيح بويژه اصل صلاحيت، اصل تناسب، اصل شايسته سالاري، اصل پاسخگويي، مسئوليت پذيري و … نيز تعهدي و بعضا اطلاعي وجود ندارد.

وي در توضيح سومين پيشنهادش گفت: باید در نظر داشت که هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری نیز باید وفق بند سوم ماده هشت قانون مربوط به اعمال مجازات اداری، نسبت به «ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آنها بدون دلیل» اقدام کنند در حالی که هم‌اکنون حساسیتی نسبت به این موضوع وجود ندارد و در عمل ناكارآمدي اداره و فساد اداري، بسياري از حقوق مردم را به محاق برده و وفق توصيه چهارم بيانيه گام دوم انقلاب بايد براي حفظ مشروعيت نظام، با فساد برخورد قاطعي نمود.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا