راز پرواز خیلی سریع کوچکترین سوسک دنیا

به گزارش سیناپرس، سرعت پرواز یک حشره به طور کلی به اندازه آن مرتبط می شود یعنی هر چه حشره بزرگ تر باشد، پرواز وی سریعتر است. این اختلاف معمولاً ناشی از محدودیت‌های اصطکاک هوا است که معمولاً در مقیاس‌های بسیار کوچک از توان پروازی بیشتر جلوگیری می کند. با این حال، به نظر می رسد برخی از حشرات مینیاتوری با این قانون در تضاد هستند.یک نمونه سوسک پر بال (featherwing beetle)  است که اندازه آن کمتر از نیم میلی متر (395 میکرومتر) است اما این حشره با کمال تعجب می تواند با سرعتی مشابه با سرعتی که توسط حشرات سه برابر بزرگتر از وی ثبت شده  پرواز کند.

این موضوع باعث شگفتی پژوهشگران شده و به همین دلیل دکتر الکسی پولیلوف و همکارانش بازسازی های سه بعدی ساختار و حرکت بال های این سوسک را مورد مطالعه قرار دادند. یافته های این تیم نشان می ‌دهد که این نوع سوسک کوچک نه تنها بال‌ های پرزدار دارد که از بال ‌های غشایی سبک ‌تر هستند، بلکه این بال‌ها به روشی ناشناخته حرکت می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس،  این سوسک دارای یک چرخه بال زدن از دو نیم ضربه قدرتی است که نیروی زیادی به سمت بالا ایجاد کرده و به دنبال آن دو حرکت بازیابی آهسته صورت می گیرد که نیروی کمتر و رو به پایین ایجاد می کند. این چرخه دامنه ضربات بال را افزایش می دهد.

نکته جالب توجه این است که سوسک پر بال از این تکنیک به عنوان ترمز برای متوقف کردن نوسانات بیش از حد نیز استفاده می کند. پژوهشگران احتمال می دهند که بال ‌های پرزدار این حشره ممکن است به قدرت عضلانی مورد نیاز برای بال‌ های غشایی سنگین ‌تر نیاز نداشته باشند، بنابراین هرگونه افزایش بالقوه در تقاضا ناشی از این چرخه حرکتی منحصر به‌ فرد در طول پرواز خنثی می‌ شود.

پژوهشگران در پایان تحقیقات خود روی نحوه پرواز این حشره بسیار کوچک  نتیجه می ‌گیرند که این سازگاری ‌ها می‌توانند توضیح دهند که چگونه چنین عملکرد عالی پرواز توسط حشرات کوچک در طول فرآیند کوچک ‌سازی حفظ شده است که نشان‌دهنده چیزی است که می‌تواند مؤلفه مهم موفقیت تکاملی آنها باشد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.