طرح دستیار فناوری در وزارت علوم در حال پیگیری است

علی خیرالدین در این مراسم با ابلاغ تشکر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دکتر برید لقمانی و آرزوی موفقیت برای دکتر کلانتری خلیل‌آباد در سمت جدید، گفت: جامعه دانشگاهی یزد در همه زمینه‌ها فعال و خدمتگزار بوده و نگین خردورزی خطه کویر است.

وی به بهره‌گیری نسل‌های پیشین از تکنولوژی کاریزی برای تأمین آب مورد نیاز خود اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از دانش‌بنیان بودن آن خواند و بیان داشت: یزدی‌ها در گذشته کاری را انجام دادند که مبتنی بر دانش و نوآوری بوده و همین، عامل موفقیتشان در حوزه فناوری و نوآوری شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، افزود: مردم استان یزد با همین تلاش و کوشش خود و اتکا بر دانش، فناوری و نوآوری توانسته است فرهنگ کارآفرینی را جایگزین فرهنگ کارجویی کند.

وی بر اهمیت تعامل میان دانشگاه و پارک علم و فناوری تاکید کرد و اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، در راستای گسترش گفتمان فناوری در دانشگاه‌ها و کشور بوده است.

وی دانشگاه‌های نسل چهارم را دانشگاه‌های کارآفرین و مسئولیت پذیر توصیف کرد و اظهار داشت: ما در کشور به دنبال دانشگاهی هستیم که جامعه محور بوده, با شناسایی و رفع نیازهای جامعه در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود قدم بردارد.

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، هرچند کشورمان در تولید علم رتبه پانزدهم دنیا و با اختلاف زیادی از کشور ترکیه، رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است ولی جایگاه کشورمان از نظر فناوری در دنیا شایسته نیست و بیانگر این موضوع است که عملاً در تجاری سازی و تبدیل علم به ثروت و رفاه جامعه، خیلی موفق نبوده‌ایم.

دکتر خیرالدین با بیان اینکه تحقیقات عمدتاً در سه نوع «تحقیقات بنیادی»، «تحقیقات کاربردی» و «تحقیقات توسعه‌ای» دسته بندی می‌شوند اذعان داشت: به علت ریل‌گذاری‌های اشتباه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اکثریت اعضای هیأت علمی بر روی تحقیقات بنیادی تمرکز کرده‌اند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اهمیت صیانت از جایگاه کشورمان در این بخش، کمتر در سایر حوزه‌های تحقیقاتی فعالیت داشته باشند و این در حالی است که از هر چهار تحقیقی که در دنیا انجام می‌شود، سه مورد منجر به عقد قرارداد و رفع مشکلات می‌شود و باید این مهم در کشورمان نیز مورد اهتمام قرار گیرد.

خیرالدین در همین رابطه از تلاش وزارت علوم برای تهیه نقشه جامع نیازهای کشور و همچنین جمع‌آوری تمام ایده‌ها با یکپارچه‌سازی سایر سامانه‌های مربوطه در کشور در قالب «نظام ایده‌ها نیازها» (نان) سخن گفت و افزود: پیرو این اقدام نیز موضوع «جهش اقتصادی نوین» (جان) را دنبال خواهیم کرد تا علاوه بر شناسایی نیازها، توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها و نیز ایده‌های هر منطقه، شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف به منظور رفع مشکلات جامعه فراهم آوریم.

وی با بیان اینکه کشور ایران اسلامی با یک درصد از کل جمعیت دنیا، ۹ درصد از ثروت جهان را در اختیار دارد، شرایط کنونی حاکم بر کشور را شایسته این مرز و بوم ندانست و گفت: ریل گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز بر امر هدایت و تشویق استادان دانشگاهی برای ورود به حوزه فناوری و نوآوری است لذا فعالیت‌های فناورانه را در ارزیابی استادان به منظور تشویق آنها در این حوزه مدنظر داریم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، از استاندار و مسئولان ارشد استان خواست تا شورای استانی توسعه اقتصاد دانش بنیان را با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری به عنوان عضو این شورا برگزار کنند و در جریان واگذاری یا حفظ اراضی دانشگاه‌ها دوراندیشی داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود از اجرای طرح «دستیار فناوری» خبر داد و گفت: طرح دستیار فناوری در وزارت علوم در حال پیگیری است که هدف از آن تعامل گسترده میان دانشگاه و پارک علم و فناوری در راستای آموزش و آشنایی دانشجویان با حوزه فناوری است.

به گفته وی، دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان علاقه‌مند به حوزه فناوری را جهت فراگیری آموزش‌ها و مهارت‌افزایی در این حوزه به پارک علم و فناوری معرفی کنند و شرکت‌های فناوری که دانشجویان را پذیرش می‌کنند از امتیازهایی که از سوی وزارت علوم برای آنان در نظر گرفته شده است بهره‌مند شوند.

ملاقات با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام دانشگاه یزد، بازدید از پارک علم و فناوری و پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد، شرکت در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دانشگاه‌های میبد و اردکان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور به استان یزد بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا