نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش خودکشی سالمندان در دوران پاندمی کرونا

به گزارش سیناپرس، با این که پیشتر نشان داده شده بود که نرخ جهانی خودکشی در افراد مسن بین سال‌های 1998 تا 2017 کاهشی بوده است، یافته‌های جدید منتشر شده در نشریه معتبر Nature Aging به بررسی مسائل جاری جمعیت سالمندان مانند همه‌گیری جهانی کووید 19 پرداخته و ضمن اشاره به موارد گزارش نشده «خودکشی خاموش»، رویکردهای ساده‌ ای را برای پیشگیری از این اتفاق ارائه داده است.

در این باره، محققان موسسه تحقیقات و پیشگیری از خودکشی دانشگاه گریفیث استرالیا می گویند: در حالی که خودکشی در سنین بالا روندی کاهشی را نشان داده است، اما هنوز هم دارای نرخ بالایی است.

به گفته آن ها، این مسئله به دلیل برنامه های ضد خودکشی نبوده، بلکه به دلیل بهبود دسترسی به کمک های بهداشتی و کیفیت بهتر زندگی بوده است. لذا ما استراتژی‌هایی را برای داشتن رویکردی چندوجهی به منظور پیشگیری از خودکشی پیشنهاد کرده ایم.به گزارش سیناپرس،ضعف، بیماری جسمی، از دست دادن استقلال و وابسته شدن به دیگران درکنار از دست دادن شریک زندگی و دوستان، از عوامل خطر مهم برای خودکشی در سنین بالا به حساب می آیند. 

تنهایی ممکن است به زودی به یک اپیدمی اجتماعی تبدیل شود و یکی از عوامل اصلی بروز افکار خودکشی باشد، و با بروز پاندمی کرونا، هم انزوای اجتماعی و هم تنهایی تشدید شده اند.به گزارش سیناپرس،به گفته محققان فوق، برخی موارد خودکشی خاموش مانند مواردی که به دلیل توقف داوطلبانه خوردن و آشامیدن رخ می دهند، عموما به عنوان خودکشی ثبت نمی گردند. در حالی که در چنین مواردی نیز شخص سالمند به طور واضح قصد کشتن خود را دارد.

پیشتر و در جریان شیوع سندرم حاد تنفسی (SARS) در سال 2003 در هنگ کنگ نیز، افزایش تعداد خودکشی در سنین بالا به ویژه در زنان مشاهده شده بود.

مجریان این تحقیق اعتقاد دارند تلفیقی از روان درمانی اجتماعی و دارودرمانی برای افراد مسنی که در معرض خطر خودکشی قرار دارند، می تواند به عنوان یک راهکار امیدوارکننده در این خصوص مطرح باشد. اگرچه چنین راهکاری به توجه و تلاش تحقیقاتی بیشتری نیاز دارد. در کنار این موضوع، مقابله با انگ و طرز تفکر سالمندی که در عموم جامعه و حتی در بین متخصصان بهداشتی نیز فراگیر است، باید با قوت دنبال شود. 

به گزارش سیناپرس،همچنین ترویج فرهنگ تاب‌آوری و سازگاری با مراحل مختلف زندگی و تغییراتی که با افزایش سن به وجود می‌آیند، می تواند در این زمینه کمک کند.

نویسنده: رهاامیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل