نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی نشانگر جدید سرطان پستان

سرطان پستان از نوع بازال (BLBC) یکی از اشکال تهاجمی این نوع سرطان محسوب شده و اغلب از آن بعنوان سه گانه منفی (triple negative) یاد می‌شود، چراکه به درمان‌های رایج بویژه پس از متاستاز شدن پاسخ نمی‌دهد.

احتمال متاستاز شدن سریعتر (گسترش به سایر قسمت‌های بدن) سرطان BLBC بسیار بالا بوده و به سختی تشخیص داده می‌شود. زنان کمتر از 40 سال و زنان آفریقایی- آمریکایی بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان پستان قرار دارند.

یکی از چالش‌های موجود، شناسایی نشانگرهای خاص برای متاستاز شدن BLBC است که به توسعه داروهای جدید و پیش‌بینی شانس نجات بیماران کمک می‌کند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه بوستون با همکاری دانشگاه قبرس، نشانگرهای موجود بر روی سطح سلول‌های سرطان را مورد مقایسه قرار داده و دریافتند، فراوانی مولکول IL13RA2 در حالت متاستاز شدن BLBC بسیار بالا است.

با بررسی اطلاعات هر بیمار، پیش‌بینی شناس نجات بر اساس میزان سطوح بالا یا پایین این مولکول فراهم می‌شود. همچنین مشخص شد، زیرگروه BLBC که مستعد گسترش سرطان به ریه‌ها هستد، دارای سطوح بسیار بالای مولکول IL13RA2 هستند.

با کاهش میزان بیان مولکول IL13RA2 در سلول‌های سرطانی، رشد تومور در مدل‌های آزمایشگاهی بطور قابل توجهی کند شد. هدف قرار دادن سلول‌های سرطان که سطوح مولکول IL13RA2 را بیان می‌کنند، می‌تواند امید جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان از نوع بازال (BLBC) باشد.

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله Breast Cancer Research منتشر شده است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل