نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیگار کشیدن منجر به انزوای اجتماعی و تنهایی می شود

به گزارش سیناپرس، سیگار اغلب به دلیل پتانسیل آن برای ایجاد حس تعلق اجتماعی و با تسهیل تعاملات اجتماعی بین جنسیت ها و عامل همذات پنداری با همسالان سیگاری تلقی می شود. با این حال، در حالی که اثرات خطرناک سیگار کشیدن بر سلامت جسمانی به خوبی شناخته شده است، اثرات آن بر عوامل روانی اجتماعی مانند انزوای اجتماعی و تنهایی به طور کامل شناخته نشده است.

تحقیقات قبلی عمدتاً بر این ایده متمرکز شده بود که انزوای اجتماعی یا تنهایی منجر به سیگار کشیدن بیشتر به دلایل مختلف می شود. از جمله این موارد می توان به کاهش قرار گرفتن در معرض فشارهای اجتماعی و زمینه های اجتماعی که در آن سیگار کشیدن منع می شود، اشاره کرد.

با این وجود، چنین روابطی می تواند دو طرفه باشد، به این معنی که سیگار کشیدن ممکن است منجر به افزایش انزوای اجتماعی و تنهایی شود. به گزارش سیناپرس، مکانیسم‌ های اساسی شامل بیماری‌ های مرتبط با سیگار و اختلال در تحرک فیزیکی، تغییر هنجارهای اجتماعی در مورد سیگار کشیدن و قوانین عاری از دود تعیین شده برای مکان‌های عمومی، همگی می‌ توانند مشارکت اجتماعی افراد سیگاری را مختل کنند.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر ای جی فیلیپ (Keir EJ Philip) از موسسه ملی قلب و ریه در امپریال کالج لندن و مرکز تحقیقات بیومدیکال لندن، این فرضیه را مطرح کردند که سیگار در واقع منجر به افزایش انزوای اجتماعی و تنهایی می شود و تصمیم گرفتند تا موضوع را عمیقاً بررسی کنند.

در این مطالعات گروهی، محققان از یک نمونه اطلاعات جمع آوری شده کشوری از بزرگسالان بالای ۵۰  سال که در ابتدا برای ارزیابی اجتماعی، روانشناختی و بیولوژیکی طراحی شده بود، استفاده کردند. به گزارش خبرگزاری sinapress، ارتباط وضعیت سیگار کشیدن افراد در رابطه با انزوای اجتماعی به عنوان مثال تماس اجتماعی کم، انزوای خانگی و عدم مشارکت اجتماعی بررسی شد.
به گزارش سیناپرس، نتایج نشان داد، افراد سیگاری در این مطالعه در مقایسه با افراد غیرسیگاری بیشتر به احتمال زیاد تنها و از نظر اجتماعی منزوی بودند. به طور خاص، احتمال بیشتری داشت که تنها زندگی کنند، تعاملات اجتماعی کمتری با دوستان و خانواده داشته و درگیری کمتری با اجتماع و فعالیت‌های فرهنگی داشتند.

علاوه بر این، سیگار کشیدن در ابتدا با کاهش بسیار قابل توجهی در تماس اجتماعی، افزایش ناسازگاری اجتماعی و همچنین افزایش قابل توجهی در تنهایی در طول زمان مرتبط بود. اساساً هیچ مدرکی برای حمایت از این تصور وجود نداشت که سیگار کشیدن ممکن است جنبه اجتماعی داشته باشد.

در نهایت، هیچ ارتباط معناداری بین سیگار کشیدن و هرگونه تغییر بالقوه در وضعیت زندگی مشترک یافت نشد و تنها تغییرات جزئی مربوط به سن و جنسیت وجود داشت. به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، در مجموعه رو به رشد ادبیات پزشکی در مورد تأثیرات سیگار کشیدن بر سلامتی، این نتایج نشان می دهد که سیگار کشیدن به طور بالقوه برای چندین جنبه مختلف سلامت روانی اجتماعی مضر است.

 جلوگیری از آغاز سیگار کشیدن بسیار مهم است، اما توجه به استراتژی هایی که از سیگاری های مسن تر برای ترک سیگار حمایت می کند نیز ضروری است، به ویژه هدف قرار دادن گروه های کمتر مرفه، مشاغل در معرض خطر و افرادی که مشکلات سلامت روانی دارند.
به گزارش سیناپرس، حتی با وجود اینکه نمی توان علیت را فرض کرد و تحقیقات بیشتری برای یافتن دلیل اصلی این انزوای اجتماعی لازم است، تصور برخی از افراد مبنی بر اینکه سیگار ممکن است جنبه اجتماعی داشته باشد، یک تصور غلط است چراکه سیگار پیامدهای قابل توجهی برای سلامت و رفاه در طول عمر یک فرد دارد.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet Regional Health (اروپا) منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل