نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورزش از افسردگی پیشگیری می کند

به گزارش سیناپرس، بسیاری از افراد با ورزش و دویدن میانه خوبی نداشته و معتقدند دویدن چیزی جز اتلاف وقت نبوده و متاسفانه بسیاری از این افراد دچار سطوح مختلفی از افسردگی هستند. موضوعی که باید در نظر گرفت این است که  تحرک بدنی برای سلامت مفید بوده و همچنین ممکن است شانس ابتلا به افسردگی را کاهش دهند.

چند سال پیش مطالعه‌ای در مجله روان ‌پزشکی JAMA منتشر شد که در آن محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در ایالات متحده سوابق سلامتی نزدیک به ۸ هزار فرد داوطلب را برای پروژه‌ای به نام بانک زیستی مشارکت کنندگان مراقبان سلامت، تجزیه و تحلیل کردند. در ابتدای این مطالعه از شرکت کنندگان آزمایش ژنتیکی  گرفته شده  و این افراد همچنین یک نظرسنجی در مورد عادات سبک زندگی خود که شامل سطح فعالیت بدنی آنها بود، پر کردند.

محققان دریافتند که با گذشت زمان، افرادی که فاکتورهای ژنتیکی در واقع نقش مهمی در افسردگی داشته و  افراد دارای برخی ژن های خاص بیشتر در معرض افسردگی بودند.به گزارش سیناپرس، در این میان اما مشخص شد افرادی که فعالیت بدنی بیشتری داشتند، علی رغم وجود ویژگی های ژنتیکی خاص افسردگی، در مقایسه با افرادی که فعالیت کمتری داشتند، به مراتب کمتر به این عارضه مبتلا شدند.

محققان محاسبه کردند که انجام چهار ساعت ورزش در هفته  یعنی حدود ۳۵ دقیقه در روز، خطر ابتلا به افسردگی را تا حدود ۱۷ درصد کاهش می دهد. نکته جالب این است که کاهش سطح افسردگی فوق بدون توجه به وضعیت ژنتیکی است. 
به گزارش سیناپرس، متخصصین در توضیح تاثیرات مثبت ورزش در کاهش افسردگی می گویند: اندوکانابینوئیدها موادی هستند که به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می‌شوند و تاثیر زیادی بر خواب، اشتها، درد، حافظه و خلق و خو دارند.

پروفسور Saoirse O'Sullivan از دانشگاه ناتینگهام در مطالعات خود به تأثیر ورزش بر اندوکانابینوئیدها پرداخت. وی طی آزمایش های خود،  سطح اندوکانابینوئیدهای خونی را در تعداد کمی از داوطلبان قبل و بعد از یک دویدن ۳۰ دقیقه ‌ای اندازه‌ گیری کردند. به گزارش سیناپرس، آنها دریافتند که دویدن واقعاً سطح این ماده را برای چند ساعت بعد افزایش داد.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل