سفیده تخم مرغ مصنوعی تولید شد

به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند که استفاده از فناوری های مبتنی بر بیوتکنولوژی در مقایسه با روش های سنتی، الزامات کاربری زمین و همچنین گازهای گلخانه ای را به شدت کاهش می دهد. این مطالعه که با همکاری محققان مرکز تحقیقات فنی فنلاند انجام شد، می تواند جایگزینی برای پودر سفیده تخم مرغ تولید کند که به طور گسترده در صنایع غذایی استفاده می شود.
پژوهشگران توضیح می دهند که تقاضا برای پودر سفیده تخم مرغ در حال افزایش است. کل مصرف سالانه این ماده در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۱.۶ میلیون تن برآورد شده است. همچنین این انتظار وجود دارد که بازار پروتئین های تخم مرغ در سال های آینده بیشتر افزایش یابد. با این حال، نگرانی هایی در مورد پایداری و محیط زیست در پرتو تقاضای رو به رشد این محصول بیان شده است.
به گفته محققان، فرآیند تولید پودر سفیده تخم مرغ باعث انتشار گازهای گلخانه ای قابل توجهی می شود و در عین حال کمبود آب را نیز ایجاد می کند. همچنین با جنگل زدایی و اختلال در تنوع زیستی مرتبط است. به گزارش سیناپرس،این نگرانی ها جنبه بهداشت و سلامتی نیز دارد. پرورش مرغ می تواند منجر به شیوع بیماری مشترک بین انسان و دام شود که اثرات نامطلوبی بر انسان دارد.

این نگرانی ها علاقه به یافتن جایگزین های پایدار برای تولید را افزایش داده است. تخمیر دقیق، که به عنوان کشاورزی سلولی نیز شناخته می شود، راهی برای تکیه کمتر به مرغ و بیشتر بر فناوری پروتئین های سفیده تخم مرغ فراهم می کند. این روش شامل استفاده از یک سیستم تولید میکروبی است.

به گزارش سیناپرس، در این تحقیق، دانشمندان با کمک قارچ رشته ای به نام Trichoderma Reesei، اووالبومین تولید کردند. اووالبومین ماده ایست که در سفیده تخم مرغ وجود دارد. آنها ژن مورد نیاز برای تولید اووالبومین را با استفاده از ابزارهای بیوتکنولوژیک در قارچ وارد کردند و قارچ شروع به تولید و ترشح پروتئین های مشابه سفیده تخم مرغ کرد.
به گفته دکتر امیلیا نوردلاند (Emilia Nordlund) یکی از پژوهشگران این تحقیقات، این ترکیب بیش از نیمی از محتوای پروتئین پودر سفیده تخم مرغ را تشکیل می دهد. در ادامه محققان مشاهده کردند که محصولات کشت سلولی نسبت به محصولات کشاورزی، کمتر انرژی الکتریکی مصرف می کنند.

ناتاشا جارویو (Natasha Järviö) یکی دیگر از پژوهشگران دانشگاه هلسینکی در این باره می گوید: طبق تحقیقات ما، این بدان معناست که اوالبومین تولید شده توسط قارچ تقریباً ۹۰ درصد نیاز به زمین را کمتر کرده و گازهای گلخانه ای را ۳۱ تا ۵۵ درصد در مقایسه با تولید مرغ خود کاهش می دهد.  این نشان می دهد که بیوتکنولوژی می تواند به کاهش مشکلات زیست محیطی مرتبط با تولید پودر سفیده تخم مرغ کمک کرده و با استفاده از منابع انرژی کم کربن می‌ توان تأثیر آن بر محیط ‌زیست را کاهش داد.

به گزارش سیناپرس، جارویو در انتها افزود که فناوری تخمیر دقیق می تواند اثرات زیست محیطی را در برخی موارد تا ۷۲ درصد کاهش دهد. با این حال، این میزان بستگی به این دارد که تولید با انرژی کم کربن انجام شود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Food منتشر شده و در دسترس علاقه مندان است.