نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سوانح طبیعی باعث بروز بحران روحی می شود

به گزارش سیناپرس، مثلی وجود دارد که می گوید آنچه تو را نکشد، قوی ترت می کند. در حقیقت مردم از قدیم باور داشتند که حوادث و تجربیات مختلف سخت، انسان قوی می کنند اما در حال حاضر پژوهش های علمی عکس این ضرب المثل را کشف کرده اند.

محققان دانشگاه اِی ‌اَند اِم تگزاس ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که قرار گرفتن مکرر در معرض بلایای بزرگ، افراد را از نظر ذهنی قوی ‌تر نکرده و باعث کاهش سلامت روان آنها می شود. 

گرت سانسوم (Garett Sansom)، استادیار پژوهشی، گروه بهداشت محیطی و شغلی، دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه اِی ‌اَند اِم تگزاس و از پژوهشگران این تیم پژوهشی، افراد منطقه هیوستون را که مستعد طوفان و سیل و همچنین شرایط اضطراری صنعتی است را مورد مطالعه قرار دادند.

آژانس مدیریت اضطراری فدرال (FEMA) ایالات متحده ۳۳ واقعه طبیعی را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ در تگزاس ثبت کردند. بسیاری از این حوادث از جمله توفان، توفان های زمستانی، خشکسالی و سیل منطقه هیوستون را تحت تاثیر قرار داد.به گزارش خبرگزاری سینا،این منطقه همچنین تحت تأثیر شرایط اضطراری مانند انفجارها و انتشار مواد شیمیایی در تأسیسات صنعتی مجاور قرار گرفته است.

به گفته این تیم تحقیقاتی، ترکیب بلایای طبیعی و شرایط اضطراری ناشی از تاسیسات صنعتی فرصتی منحصر به فرد برای مشاهده تاثیرات ایجاد می کند. به گزارش سیناپرس، این تیم برای جمع‌ آوری اطلاعات از یک نظرسنجی سلامتی ۱۲ موردی استفاده کرده که اثرات تجمعی ناشی از قرار گرفتن در معرض حوادث طبیعی را برای ارزیابی تغییرات در طول زمان مورد ارزیابی قرار داده و یک امتیاز ترکیبی برای سلامت روانی (MCS) و جسمی (PCS) ایجاد کرد.

بیشتر پاسخ دهندگان گزارش کردند که در طول پنج سال گذشته حوادث خطرناک زیادی را تجربه کرده اند. طوفان و سیل (۳۵/۹۶ درصد) بیشترین رویدادها را تجربه کردند و پس از آن آتش سوزی های صنعتی (۰۸/۹۶)، نشت مواد شیمیایی (۸۴/۸۶) و گردباد (۸۲/۷۹) قرار گرفتند. تیم دریافت زمانی که افراد دو یا چند رویداد را در طول پنج سال گذشته تجربه کردند، میانگین حساسیت و سلامت روان آنها کمتر از سطح ملی مورد انتظار بود.

به گزارش سیناپرس، سانسوم در این رابطه گفت: سلامت روان اغلب در واکنش به قرار گرفتن در معرض خطر و آماده شدن برای آن نادیده گرفته می شود. با این حال، برای رسیدن به تلاش‌ های تاب‌ آوری جامعه، باید شرایط روانی در نظر گرفته شود.
نتایج این مطالعه به آشکار شدن خطرات طولانی مدت روانی تجربه حوادث طبیعی کمک می کند. مهمتر از آن، محققان بر نیاز به مداخلات بهداشت عمومی برای این افراد و همچنین جوامعی که در آن ساکن هستند، تأکید می کنند.
شرح کامل این تحقیقات و یافتهی آن در آخرین شماره مجله خطرات طبیعی (Natural Hazards) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل