ثبت صحنه ای نادر از اختاپوس پتویی

به گزارش سیناپرس اصفهان، وب‌سایت خبری محلی استرالیا، برای اولین بار ویدیویی از یک اختاپوس پتویی منتشر کرده است که براساس شنل گوشتی پتو مانند بین بازوهایش نامگذاری شد.

جاسینتا شاکلتون، زیست‌شناس دریایی و راهنمای صخره‌ها، هنگام غواصی در سواحل جزیره لیدی الیوت در کوئینزلند از این اختاپوس نادر فیلم و عکس گرفته است.

او به این وب‌سایت خبری گفت: وقتی برای اولین بار این هشت‌پا را در آب‌های کم‌عمق دیدم، فکر کردم یک ماهی جوان با باله‌های بلند است، اما وقتی نزدیک‌تر شد، متوجه شدم که یک هشت‌پای پتویی است. این نوع هشت‌پا به ندرت در طبیعت یافت می‌شود و محل زندگی آنها در اقیانوس آزاد است.

شاکلتون در صفحه اینستاگرام خود نوشت: رنگ‌های شنل او باورنکردنی و تماشای نحوه حرکت او در آب بسیار جذاب بود. فقط اختاپوس‌های پتوییِ ماده، شنل‌هایی دارند که به‌آرامی باز می‌شود تا آنها بتوانند حواس شکارچیان را پرت کنند و یا با آن ضربه بزنند.

طبق گفته بنیاد صخره‌های بزرگ مرجانی، ماده‌ها بسیار بسیار بزرگتر از نرها هستند و این یکی از بزرگترین تفاوت‌های اندازه بین نر و ماده این جاندار است.

برای اینکه نرها بتوانند با ماده‌های بسیار بزرگتر از خود تولیدمثل کنند، بازوی تغییریافته‌ خود را برای آزادکردن اسپرم از خود جدا می‌کنند و آن را درون بدن ماده قرار می‌دهند. اختاپوس‌های پتویی همچنین به دلیل استراتژی عجیب شکارشان در کندن شاخک عروس دریایی سمی و استفاده از آن به عنوان سلاحی برای شکار شناخته می‌شوند.

شاکلتون این برخورد را «یکبار برای همیشه» توصیف کرد و گفت: معتقدم که فرد بسیار خوش‌شانسی هستم که این هشت‌پا را در طول روز، روی صخره و در طبیعت دیدم و دو دوربین به‌همراه خود داشتم.

مترجم: طیبه جعفری
منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا