نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان ویرایش ژنوم در سلول رگ های خونی

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران مرکز مطالعاتی Northwestern Medicine ، نانو ذره‌ ای منحصر به فرد برای ارائه فناوری های ویرایش ژنوم، از جمله CRISPR/Cas9، به سلول ‌های اندوتلیال، که دیواره ‌های رگ ‌های خونی را می ‌پوشانند، توسعه دادند.

دکتر یو یانگ ژائو (YouYang Zhao)  متخصص اطفال در بخش مراقبت های ویژه موسسه تحقیقاتی کودکان استانلی مان در بیمارستان کودکان آن و رابرت اچ لوری شیکاگو و نویسنده ارشد این مطالعه درباره دستاورد فوق اعلام کرد: این اولین باری است که در علم پزشکی می ‌توان به سلول‌های اندوتلیال عروقی برای ویرایش ژنوم دسترسی پیدا کرد، زیرا روش های معمول تحویل CRISPR/Cas9  برای این نوع سلول کار نمی ‌کند. نانو ذراتی که ما توسعه داده ‌ایم یک سیستم انتقال قدرتمند جدید برای ویرایش ژنوم در سلول ‌های اندوتلیال عروقی است و می‌ تواند برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها، از جمله سندرم مشکلات حاد تنفسی ناشی از کووید-۱۹ استفاده شود.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: با استفاده از این نانو ذره می‌ توانیم ژن‌ هایی را برای مهار آسیب عروقی یا ترمیم عروق، اصلاح جهش‌ های ژنی و روشن یا خاموش کردن ژن ‌ها برای بازگرداندن عملکرد طبیعی معرفی کنیم. این فناوری همچنین به ما امکان می دهد چندین ژن را همزمان ویرایش کنیم. این یک پیشرفت مهم برای درمان هر بیماری ناشی از اختلال عملکرد اندوتلیال است.

به گزارش سیناپرس، اختلال عملکرد اندوتلیال ریشه بسیاری از بیماری ها مانند بیماری عروق کرونر، سکته مغزی، دیسپلازی برونکوپولمونری و فشار خون شریان ریوی است. ژائو در این رابطه توضیح داد که ویرایش ژنوم در سلول‌ های اندوتلیال حتی می ‌تواند با قطع خون رسانی به تومور یا مسدود کردن متاستاز سرطان، این بیماری را درمان کند.

به گزارش سیناپرس، در این مرحله، دکتر ژائو و همکارانش به نتایج عالی در آزمایش روی موش ها دست یافتند. نانو ذره حامل دی ان ای پلاسمید CRISPR/Cas9 از طریق یک تزریق IV به بدن وارد شده و برای اثربخشی به چند روز زمان نیاز داشت. قبل از شروع کارآزمایی های بالینی، آزمایش های پیش بالینی ضروری است.

مترجم: زهرا همراز
منبع: news-medical.net

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل