نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گاز ازن، مسئول کاهش میلیاردها تن از محصولات کشاورزی

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه جدید منتشر شده در یکی از زیرمجموعه های مجله معتبر و جهانی نیچر، سالانه چیزی حدود 63 میلیارد دلار زیان اقتصادی ناشی از آلودگی ازن به سیستم تولید محصولات کشاورزی در شرق آسیا وارد می شود. 

این تخمین شامل تلفات نسبی عملکرد سه محصول اصلی این منطقه مهم اقتصادی دنیا یعنی گندم، برنج و ذرت در کشورهای ژاپن، چین و کره جنوبی است.به گزارش سیناپرس، بررسی ها نشان می دهند که غلظت سطحی ازن، این گاز گلخانه‌ای مهم، در قاره آسیا در حال افزایش است و انتظار می‌رود با افزایش تقاضا برای غذا، این روند ادامه هم داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض آلودگی ازن، امری است که مانع رشد محصولات کشاورزی و تولید این محصولات مهم تغذیه ای می شود و به همین دلیل، امنیت غذایی جهان را به خطر می اندازد. با این حال، تلاش‌های دانشمندان برای تعیین کمیت این اثرات، تاکنون به دلایلی نظیر فقدان داده‌های مشاهده‌ای یا تجربی مناسب، چندان موفق نبوده است.

برای غلبه بر این مشکل، محققان دانشگاه علوم و فناوری اطلاعات نانجینگ چین در یک تحقیق گسترده و ارزشمند، روشی را برای به دست آوردن رابطه بین میزان گاز ازن و واکنش محصولات کشاورزی به آن، توسعه داده اند.به گزارشsinapress ، این کار با استفاده از داده های تجربی برداشت شده از مناطق کلیدی تولید در آسیا و برای سه محصول اصلی گندم، برنج و ذرت انجام شده است.

آن ها این اطلاعات را با اندازه گیری ازن موجود در هوا در بیش از 3000 سایت نظارتی در چین، ژاپن و کره جنوبی تلفیق کرده و ضرر نسبی این گاز گلخانه ای را بر محصولات کشاورزی مورد اشاره محاسبه کردند.

نتایج نشان داد که بیشترین کاهش عملکرد نسبی در محصولات کشاورزی در کشور چین اتفاق افتاده است. جایی که گندم، برنج و ذرت به ترتیب با 33، 23 و 9 درصد کاهش محصول مواجه شده اند. محاسبات فوق نشان می دهند که کل زیان سالانه در تولید محصولات کشاورزی در نتیجه آلودگی به گاز ازن، چیزی حدود 63 میلیارد دلار آمریکا برآورد می شود.

محققان چینی مجری این پژوهش اشاره کرده اند که تأثیر آلودگی ازن بر کاهش قابل توجه تولید محصولات زراعی، بر نیاز به کنترل‌های دقیق‌تر انتشار این گاز گلخانه ای و اقدامات تطبیقی در سطح منطقه تأکید می‌کند.

قابل ذکر است این یافته ها را نشریه Nature Food منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل