نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک اسم فراتر از شکل حکومت است

وی افزود: یا اینکه این اسلام تا حالا کجا بود؟ پاسخ این است که در دوره ای که غرب دچار توحش بود و هیچ نشانی از تمدن نداشت، تمدن اسلامی در این جغرافیا مستقر بود و این تمدن باز امکان تکرار در قالب تمدن نوین اسلامی را دارد و این امر محالی نیست.
دکتر محمد نعمتی در گفت و گو با خبرنگار دفتر ارتباطات الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت گفت: ما قرار نیست مسیرهای غربی یا شرقی را تکرار کنیم.  

وی ادامه داد: کل آموزه‌های دنیای مدرن یک سبک از زندگی است که گرفتاری های آن در مقابل دیدگان ما قرار دارد. ما ادعا داریم آموزه های اسلامی می تواند سبکی از حیات اجتماعی را برای ما به ارمغان بیاورد که عدم تعادل ها، بحران های محیط زیستی، بدهی های بزرگ مالی و آنچه انسان مدرن، گرفتار آن است را نداشته باشد. اسلام اجتماعی می‌تواند مسیری را ایجاد کند که آن گرفتاری ها بوجود نیاید.

عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک اسم کلی و فراتر از شکل حکومت است. جمهوری اسلامی یک شکل از نظام سیاسی است و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمی خواهد فقط شامل نظام سیاسی شود. گفتمان انقلاب اسلامی ادعا می کند نه فقط در حوزه توزیع قدرت بلکه در عرضه های مختلف حیات اجتماعی حرف براي گفتن دارد. بنابراین سند الگو می خواهد چنین نقشه ای را فراتر از نظام سیاسی ترسیم کند و دوگانه ای میان دو واژه «جمهوری اسلامی» و «اسلامی ایرانی» وجود ندارد.  

نعمتي خاطرنشان كرد: سند الگو حیات اجتماعی را مدنظر دارد و جمهوری اسلامی عنوانی است برای یک نظام سیاسی ، پس نسبت این دو با هم نسبت کل به جزء است. مثل اینکه سرمایه داری یک مکتب است و لیبرال دموکراسی نوعی نظام است که از دل آن يك مکتب فكري بیرون آمده است.

وی در ادامه اظهار كرد: کل نظریات علوم اجتماعی از جمله حقوق، مدیریت، علوم سیاسی و اقتصاد زمان و مکان دارد. این نظریات جهان شمول، مطلق نیستند همانطور كه احكام فقه هم متناسب با زمان و مکان تغيير مي كند. ما در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درباره شیوه حکمرانی در نیمه اول قرن 15 هجری شمسی در جغرافیای ایران حرف زده ايم.

ما از روسیه خبر نداریم و ربطی به ما ندارد که در روسیه چه می گذرد و يا سند الگو برای مسلمانان آمریکا و چین نوشته نشده است. هر کشور و فرهنگی برای خود برنامه جداگانه دارد. اندیشه های علوم اجتماعی فراتر از تاریخ و جغرافیاست و برای همه زمانها نیست.
عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: این سند یک گفتمان است و معتقدیم براساس آموزه های اسلامی، سبکی از اداره جامعه ترسيم كنيم. نظام هاي سرمایه داری و مارکسیسم علم و مکتب هستند اما با پیامبران دروغین. اسلام هم می تواند سبکی از حیات اجتماعی را مدیریت کند و سند الگو در همين راستا نوشته شد. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان علوم اجتماعیِ اسلامی تهیه شد.  

نعمتی ادامه داد: اين سند از سوي ديگر يك سند راهبردي هم هست یعنی شیوه اداره کشور را برای یک دوره زمانی، مشخص می کند تا دیگر مسیر حرکت کشور زیگزاگی نباشد و مسوولان یک بار به سمت شرق و بار ديگر به سمت غرب سوق متمايل نشوند. به همین دليل عنوان سند الگو برگزيده شد تا مسیر و نقشه حرکت كشور روشن شود. اما اینکه این گفتمان چقدر موفق می شود، بحث دیگری است. باید این گفتمان ترویج شود و سند الگو بايد برای نظام تصمیم گیری و تصميم سازي كشور به خصوص براي مجلس شوراي اسلامی و مجريان قوه مجریه مبنا باشد.

وی اظهار كرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می تواند دولت اسلامی که تنگه احد یا نقطه عطف برای شکل گیری تمدن اسلامی است را شکل دهد، چون تمدن اسلامی بدون وجود دولت اسلامی محقق نمی شود. بدون دولت اسلامی، جامعه اسلامی هم ایجاد نمی شود. این سند گامی مهم برای تشکیل دولت اسلامی است تا در مرحله بعد، جامعه و در نهایت تمدن نوین اسلامی در جغرافیای ایران و در نیمه اول قرن 15 هجری شمسی ایجاد شود.

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: کلمه توسعه ترجمه Development است. بعد از جنگ جهانی دوم، اين مفهوم به معنای شبیه شدن به کشورهای غربی و فاتحان جنگ به کار رفت. در واقع شبیه شدن مستعمرات به نظام سرمایه داری، توسعه نامیده شد اما برداشت ما در مركز الگو از پیشرفت، توسعه به معنای غربی شدن نیست.

نعمتی ادامه داد: از دهه 1970 کشورهای غربی که مفهوم توسعه در آنجا متولد شد، با بحران های بزرگ زیست محيطی، بدهی ها، کسری بودجه ها و مسایل اجتماعی مختلف مواجه شدند. آنها در آن مقطع گفتند ما حواسمان نبود که آموزههای لیبرالیستی چه بلایی سر آب ، زمین، هوا و انسان آورد بنابراين تصميم به رفع اشکالات خود گرفتند. توسعه پایدار تکمیل كننده نظام سرمایه داری است.

وی اظهار كرد: ما قرار نیست مسیرهای غربی یا شرقی را برویم. کل آموزه‌های دنیای مدرن یک سبک از زندگی است که گرفتاریهای آن در مقابل دیدگان ما قرار دارد. ما ادعا داریم آموزه های اسلامی می تواند سبکی از حیات اجتماعی را برای ما به ارمغان بیاورد که عدم تعادلها، بحرانهای محیط زیستی، بدهیهای بزرگ مالي و آنچه انسان مدرن، گرفتار آن است را نداشته باشد. اسلام اجتماعی می‌تواند مسیری را ایجاد کند که آن گرفتاری ها بوجود نیاید.

عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: حالا شما می پرسید در این 40 سال چه کرده اید؟ یا اینکه این اسلام تا حالا کجا بود؟ پاسخ این است که در دوره ای که غرب دچار توحش بود و هیچ نشانی از تمدن نداشت، تمدن اسلامی در این جغرافیا مستقر بود و این تمدن باز امکان تکرار در قالب تمدن نوین اسلامی را دارد و این امر محالی نیست. 

نعمتی تاكيد كرد: پیروی از آموزه های اسلامی است که حیات مادی و معنوی انسان و زندگی در این دنیا و دنیای دیگر ما را می سازد. ما در اقتصاد اسلامی تدابیر جداگانه برای ساختن دنیا و آخرت نداریم زیرا معتقدیم این دو دنیا در هم تنیده است و آنچه ما در این دنیا بکاریم، در آخرت برداشت می کنیم. با حاکم شدن قواعد اقتصادی اسلام، حیات مادی و معنوی رقم می خورد. ما قواعد جداگانه اقتصادی برای این دنیا و آخرت نداریم بلکه قواعدی داریم که با پیروی از آن حیات سعادتمند مادی و معنوی انسان مسلمان محقق می شود.  

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل