یخچال های زمین به سرعت نابود می شوند

به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی نشان می دهد که گرم شدن اقیانوس ها می تواند فاجعه ای برای سیاره زمین باشد. دکتر گرانت دین (Grant Deane) از مؤسسه اقیانوس‌ شناسی اسکریپس در بیانیه‌ ای توضیح می ‌دهد: ضبط صداهای زیر آب، راه را برای نظارت بلند مدت صوتی در از دست دادن یخچال های طبیعی و چگونگی ارتباط آن با دمای آب، باز می ‌کند.
امروزه حدود ۱۰ درصد از مساحت زمین پوشیده از یخچال های طبیعی است. تقریبا ۹۰ درصد این یخ های عظیم در قطب جنوب بوده و بقیه در کلاهک یخی گرینلند است. اگر انتشار گازهای گلخانه ای به افزایش خود ادامه دهد، انتظار می رود نرخ فعلی ذوب تا پایان قرن دو برابر شود.
به گفته محققان، اگر تمام یخ‌ های گرینلند ذوب شوند، سطح آب‌های جهان را ۶ متر افزایش می ‌دهد. یخ مانند یک پوشش محافظ روی زمین و اقیانوس های ما عمل می کند. این لکه های سفید روشن سیاره را خنک تر نگه می دارند.

به گزارش خبرگزاری سینا،قطب شمال سردتر از استوا باقی می ماند زیرا گرمای بیشتری از خورشید به دلیل وجود یخ منعکس شده و به فضا باز می گردد. با افزایش دما، یخچال‌های جزر و مدی در حال فروکش کردن هستند و حباب‌های تحت فشار آزاد می‌ شوند.
به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید صداهای متمایز زیر آب را که ناشی از هوای به دام افتاده در زیر سطح یخچال ها است را شناسایی می کند. این به یک مخلوط حباب-یخ فشرده تبدیل می ‌شود که در طی گذر طولانی در انتهای یخچال ها، فشار ایجاد می‌ کند. یخ، حباب‌هایی از هوا را در خود نگه می ‌دارد که از زمان قبل از ساخت اهرام مصر منجمد شده ‌اند. این یخچال های طبیعی می توانند تا ۲۰ اتمسفر فشار داشته باشند و هنگامی که با ذوب شدن یخ آزاد می شوند، صداهای قابل تشخیص تولید می کنند.

دکتر دین گزارش می دهد: ما مشاهده کردیم که شدت صدای تولید شده توسط یک پایانه ذوب با افزایش دمای آب افزایش می یابد. این منطقی است، زیرا ما انتظار داریم که پایانه در آب گرمتر سریعتر ذوب شود و حباب ها را با سرعت بیشتری در اقیانوس آزاد کند و صدای بیشتری تولید کند.

تیم بین المللی کشف کردند که با دورتر شدن صدای ضبط شده از یخچال طبیعی، تغییر در ذوب یخچال ها روند یکنواختی را دنبال نمی کند. علاوه بر این، شدت مقاومت به صدا در یخچال‌های مختلف در سطوح مختلف جمع شده‌ اند.

این نشان می دهد که هندسه رابط بین یخچال و اقیانوس، دما، نمک و یخ شناور بر اندازه گیری ها تأثیر گذاشته است. این آزمایش ها امکان نظارت بر تأثیر تغییرات آب و هوا بر یخچال های طبیعی را فراهم می کند.

دین می‌گوید: ماموریت پایانی ایجاد ایستگاه‌های ضبط طولانی ‌مدت برای صدای زیر آب در اطراف یخچال ‌های طبیعی مانند یخچال‌ های گرینلند و سوالبارد است تا پایداری آنها در طول زمان نظارت شود.

سوالبارد، سرزمین یخی و خرس های قطبی بین نروژ و قطب شمال، خانه برخی از شمالی ترین یخچال های طبیعی زمین است. بیشتر سطح این جزایر زیر ۲۰۰ متر یخ ضخیم دفن شده است.

یخچال های طبیعی می توانند از یخ های چند صد تا چند هزار ساله متغیر باشند. آنها یک تصویر علمی از چگونگی تغییر آب و هوا در طول زمان ارائه می دهند و چگونگی گرم شدن سریع سیاره را روشن می کنند. هنگامی که یخچال‌ ها ذوب می ‌شوند، آب را به میزان قابل توجهی میزان موجود در اقیانوس را افزایش می ‌دهد و به افزایش سطح جهانی دریاها کمک می ‌کند.
از اوایل دهه ۱۹۰۰، بسیاری از یخچال های طبیعی در سرتاسر جهان به دلیل فعالیت های انسانی به سرعت در حال ذوب شدن بوده و سطح دریا را بالاتر می برند. به گزارش سیناپرس،حتی اگر انتشار گازهای گلخانه ای را در دهه های آینده به میزان قابل توجهی کاهش دهیم، بیش از یک سوم یخچال های طبیعی باقی مانده در جهان تا پایان قرن ذوب می شوند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا