نرخ سواد سلامت جنسی در ایران پایین است

زهره کشاورز، دکترای تخصصی سلامت باروری، سکستراپیست و فلوشیپ طب جنسی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره اهمیت سواد سلامت جنسی و نقش باورهای نادرست در بروز مشکلات جنسی افراد در جامعه گفت: در دنیای امروزی برای اینکه هر فردی کارکرد مطلوب و بهینه داشته باشد، باید طیف وسیعی از توانایی ها و شایستگی ها را کسب کند و سواد کافی در زمینه های لازم را به دست بیاورد. یکی از مهمترین این توانایی ها دریافت آموزه های مربوط به سلامت است. از نگاه سازمان بهداشت جهانی، سواد سلامت یعنی کسب مهارت های شناختی و اجتماعی که تعیین کننده ظرفیت و توانایی افراد در پردازش، درک و به کارگیری اطلاعات دریافت شده است به طوریکه  منجر به تصمیم گیری مناسب و ارتقای سلامت فرد می شود.

وی با اشاره به گسترش آموزه های مربوط به سلامت در کشور گفت: گسترش سواد سلامت در کشورها متفاوت است؛ مطالعات در ایران نشان می دهد که این نوع آگاهی در کشورمان وضعیت چندان مطلوبی ندارد؛ بنابراین نیاز است افراد در بسیاری از زمینه ها آموزش هایی در راستای افزایش آگاهی خویش بیفزایند، تا نرخ سلامت در جامعه ارتقا پیدا کند.

سواد دانشگاهی با سواد سلامت همخوانی دارد

کشاورز میزان سواد سلامت را با تحصیلات افراد مرتبط دانست و گفت: مطالعات نشان داده اند که سواد سلامت با میزان  تحصیلات افراد هم ارتباط دارد. هر چقدر افراد سواد دانشگاهی بالاتری داشته باشند، اطلاعات بیشتری هم در زمینه سلامت و به ویژه سلامت جنسی دارند. اما در برخی موارد هم ممکن است میزان آگاهی افراد در بحث سلامت علارغم داشتن تحصیلات دانشگاهی، همچنان مغفول مانده باشد.

وی افزود: در این شرایط باید رویکردهای ویژه آموزشی را عملیاتی کرد. این آموزش ها باید به صورت متمرکز اتفاق بیفتد، به ویژه در حوزه سلامت و مسائل باروری جنسی. در این زمینه ورای اطلاعاتی که افراد از منابع گوناگون دریافت می کنند، باید به عنوان  یک دانش مجزا به کسب آموزش بپردازند. اینکه چه فردی به آموزش و اشاعه آگاهی در این زمینه می پردازد اهمیت زیادی دارد؛ با توجه به مطالعاتی که در کشور درباره سطح سلامت باروری جنسی در زوجین  انجام شد، باید گفت، علاوه بر اینکه دانش افراد در این حوزه کم است، جستجوگری و نحوه پردازش اطلاعات افراد در این زمینه هم ضعف دارد. گفتنی است، امروزه جامعه ما نیازمند آموزش از راه درست برای افزایش ارتقای سلامت جنسی و باروری است.

به گفته کشاورز، منابعی که افراد برای کسب آگاهی در زمینه افزایش سواد سلامت جنسی به آن رجوع می کنند، اهمیت زیادی دارد. باید گفت، اغلب این منابع فاقد اعتبار علمی است؛ نظیر فضای مجازی. به همین دلیل ممکن است منجر به اشاعه یک سری باورهای نا کارامد  و نادرست در بطن جامعه شود.

 کشاورز عدم درک و پردازش صحیح را دیگر معضل در بحث آگاهی و سلامت جنسی دانست و گفت: مساله دیگر این است که گاهی دسترسی به اطلاعات و منابع دقیق هم وجود دارد؛ اما درک و  پردازش صحیحی از سوی افراد حاصل نمی شود. یکی از نتایج افزایش سواد سلامت این است که افراد توانمند شوند تا آگاهی و نگرش مناسبی نسبت به این مساله به وجود بیاید. بنابراین علاوه بر دسترسی به منابع علمی معتبر، درک و پردازش صحیح می تواند منجر به اخذ تصمیمات درست و آگاهانه شود.

وی افزود: در زمینه سلامت باروری جنسی نیاز است به زوج ها آموزش های کافی داده شود. این آموزش ها صرفا با دوران پیش از ازدواج کامل نمی شود. یعنی آموزش هایی که در دوران پیش از ازدواج داده می شود، در طول زندگی مشترک هم باید تداوم داشته باشد چراکه بعد ازدواج هم زوجین با مسائلی مواجه می شوند که نیاز است آگاهی و نگرش دقیقی در باب باروری جنسی کسب کنند؛ بنابراین لازم است ارتقای آموزش ها و تدام سواد سلامت باروری جنسی در زوجین بعد از ازدواج هم لحاظ شود.  

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا