دسترسی به اینترنت باید هدفمند شود

نرگس عطریان دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: مهمترین مسائل اجتماعی و فرهنگی که با پدیده جهانی شدن، خانواده‌ها را نیز درگیر خود کرده است این است که دسترسی به اینترنت مختص گروه های بیشتری از جامعه به خصوص پس از فراگیری ویروس کرونا شد که همین مسأله باعث ایجاد شکاف اجتماعی بین والدین و فرزندان شد.

عطریان اضافه کرد: از طرفی همگان نمی توانند از تسهیلات عصر انفجار اطلاعات استفاده کنند و بخشی مردم جهان نیز از این امکانات محروم هستند که همین امر مسائل و مشکلات عدیده ای همچون گسترش بی سوادی را در پی داشته است.

وی ادامه داد: در درجه بعدی دسترسی به اطلاعات تا حدودی پیچیده و خسته کننده است و کاربران عادی در صفحه کامپیوتر گم می شوند و از این لحاظ مشکل کاربری که آشنایی قابل توجهی با جهان کامپیوتر ندارد بسیار بیشتر است.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: مسأله بعدی که بر اینترنت می توان انتقاد داشت، افزایش گرایش های فردگرایانه در جهان معاصر است و به نوعی باعث انزوای اجتماعی شده است.

وی افزود: در همین راستا شاهد انسان هایی هستیم که تنها در برابر صفحه کامپیوتر ساعت‌ها خیره می شوند و آنچنان غرق جذابیت های آن هستند که حتی حاضر به شنیدن سخن اطرافیان خود نیستند. همچنین اینترنت سهولت دسترسی به صفحات مغایر با شئونات اخلاقی به ویژه صور قبیح را تسهیل کرده است.

وی اضافه کرد: اگرچه در برخی از کشورها کنترل بر دسترسی به این صفحات مدنظر قرار گرفته ولی استراتژی واحدی در سطح جهان برای این موضوع مطرح نشده است، البته در آمریکا قوانینی در خصوص انتشار صفحات پورنوگرافیک و ممنوعیت آن ها و شرایط استفاده کنندگان آنها تصویب شده است.

این دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی خاطرنشان کرد: دولت‌های در حال توسعه نیز می‌توانند با اعمال فشار بیشتر در عمل نوعی کنترل بهتر بر کار اینترنت داشته باشند چرا که دسترسی به انواع فیلم و نوارهای ویدیویی حاوی رفتارهای خشونت آمیز و دور از اخلاق، تأثیر پذیری زیادی بر روی نوجوانان و جوانان گذاشته به طوری که موجب اعتراضات بسیاری در بین مربیان و والدین در سراسر جهان شده است.

گزارش: امیر امین الرعایا
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا