به گزارش سیناپرس،دکتر زهرا حسین نژاد دبیر علمی این همایش در گفتگو با سیناپرس اظهار کرد: بی تردید زمینه انجام تحقیقات و پژوهش های علمی و کاربردی در این موضوع که بحثی میان رشته ای است، با ارائه موضوعات جدید و استانداردهای نوین، بازتاب نتایج تحقیقات، پژوهش ها، تجربه ها و نوآوری های آکادمیک، به توسعه فرهنگ و دانش فنی می افزاید و اذهان را به حفظ، حراست و ترمیم تخریب های میراث های هنری-فرهنگی در این زمینه،آگاه می سازد.
وی تاکیدکرد: هنر در هر زمان، با بهره گیری از قابلیت ها، امکانات و انتظارات هر دوره، برای ارائه افکار و انعکاس اندیشه های هنرمندان، به طرق مختلف ظاهر گردیده است. زمان، در تغییرات سبک ها و تکنیک های هنری چنان موثر واقع شده، که امروزه هنر، مبتنی بر فن آوری که حاصل اختراعات و ایده های نوین می باشد، به عنوان یکی از نیازهای جدی جامعه هنری حاضر، برای ارتباط با انسان معاصر، بدل شده است.
حسین نژاد افزود: پرواضح است که شناخت هر چه بیشتر هنر معاصر و به کارگیری شیوه های نوین هنری و بصری، برای انعکاس اندیشه های اصیل و تمدن هر کشور ضروری است. انعکاس اندیشه هایی که در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، تجاری، سیاسی، اقتصادی و یا حتی عرضه عقاید شخصی، هنر، تکنولوژی و رسانه های نوین هنری را ابزار قرار می دهد که در این میان ابزارهای هنری، یکی از رساترین، بلیغترین و کاریترین ابزار ابلاغ و ارسال پیام است.
دبیر علمی این همایش تاکیدکرد: هنر یعنی مجرد شدن و تجرد را احساس کردن. یعنی آن روح مطلق ناخودآگاه در انسان به خودآگاهی رسیدن. هنر کشف خود انسان و شکفتن و شکوفایی دادن به همه استعدادهای ماورایی و حتی ماوراء عقلی و منطقی انسان است. هنر ساختن نوع بالاتری از انسان و از بشر است.
وی خاطرنشان کرد: این مرتبه والای هنری تنها در کاملترین مرجع دینی، «قرآن کریم» ارائه می گردد. دین و هنر بشر همیشه در هم تنیده بوده اند. هنر متعالی و دین هر دو در روح ملکوتی انسان ریشه دارند و غایتشان نیز زدودن غباراز آئینه جان آدمی و تکامل و بقای اوست. در تعامل بین این دو نیز هنر به درک شفاف تر و عمیق تر دین کمک می کند. و دین غنای هنر و ارتقاء معنویش را در پی دارد.
وی افزود: دین گرچه حقایق خود را براساس برهان و روش علمی طرح می کند و برعناصر هنری مانند تخیل، آهنگ و دیگر ابزارهای آن تکیه ندارد، اما عرضه این حقایق با هنر آمیخته است.متون دینی از زیبایی در شیوه بیان برخوردارند و از هر دو عنصر عقل و عاطفه بهره برده اند. زیرا هنر با جنبه عاطفی انسان پیوندی ویژه دارد. از این رو می توان با استفاده از این ویژگی معارف دین را در عمق اندیشه و جان مخاطبان جای داد.
حسین نژاد گفت: در نمایشگاه بزرگ زندگی، قرآن ما را به تماشاي تصاویر فرا می خواند، چرا که زبان تصوير زبان كلي و جهان شمول است و زمان و مكان و تاريخ و جغرافيا بر آن مستولي نیست.
وی در خصوص کلیات این نمایشگاه عنوان کرد: این همایش در نظر دارد تا به ارتقاءِ مباحث ضروری رویکردهای نوین در ارتباط با تصاویر هنری ارائه شده در«قرآن» بپردازد. چرا که هنر علاوه بر نقش زیباشناسانه و فرهنگ ساز خود، قادر خواهد بود تا به عنوان رسانه و ابزار آگاهی بخشی در جهت صیانت از میراث کهن و حفظ حرمتهای آن عمل کند و به هنر و میراث گذشته ارج نهاده و اصول زیبایی شناسی هنری را که در آثار هنری بهره مند از عرفان غنی اسلامی، به دست اساتید ایرانی از گذشته تاکنون شکل گرفته، پاس داشته و برای اشاعه بیشتر و بالاتر بردن پتانسیل ارتباطی این ساختار، به بررسی و معرفی فنون، تکنیک ها و رسانه های اخیر هنری دنیا بپردازد.
وی تاکیدکرد: این امر در اعتلای آگاهی به هنرجویان و هنرپروران عزیز مؤثر بوده و سهمی در اشاعه فرهنگ و هنر غنی اسلامی خواهد داشت. عنایت به «هنر ارائه شده در قرآن» ، راهی است بس دراز که هر روز انسان را با رویداد تازه ای مواجه می نماید و آشنایی هرچند مختصر با آن، می تواند آغازگر شکل گیری ایده هایی نوین باشد.
گفتنی است؛ این همایش با همکاری و مشارکت گسترده دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و سازمانهای مرتبط برای برقراری ارتباطات علمی و تبادل افکار میان هنر و کلام الهی قرآن بویژه در زمینه هنرهای تجسمی، در اسفند ماه هزار و چهارصد در دو بخش علمی ( ارائه مقاله) و عملی( نمایشگاه گروهی آثار هنرهای تجسمی) برگزار می شود.
محورهای همایش در بخش علمی
۱- پژوهش های بنیادی و کاربردی با رویکردهای «هنرهای قرآنی»
– روش شناسی پژوهشی در «هنرهای قرآنی»
– ارزیابی و آسیب شناسی پایان نامه های دانشگاهی، با موضوع «هنرهای قرآنی»
– ارزیابی و آسیب شناسی سرفصل های دروس رشته های هنری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
۲-«هنرهای قرآنی» و مطالعات بین رشته ای
«هنرهای قرآنی» در عرصه جهانی
– ارتباط هنرمندان معاصر با تکنیک ها و امکانات اجرایی «هنرهای قرآنی»
– شیوه های اجرای «هنرهای قرآنی» در هنرهای معاصر(گرافیک شهری، مبلمان شهری، حجم های شهری، دیوارنگاری و…)
– آسیب شناسی «هنرهای قرآنی» در نمایشگاهها و فستیوال های هنری
– کاربرد «هنرهای قرآنی» در هنرهای تجسمی، محیط زیست، صنعت
«هنرهای قرآنی» در فرهنگ بصری
۳-هویت و بوم شناسی هنری در «هنرهای قرآنی»
– نقش بصری «هنرهای قرآنی» در معرفی و هویت هنرایرانی
– تجلی تفکر ایرانی- اسلامی در «هنرهای قرآنی»
– تاثیرات «هنرهای قرآنی» بر مخاطب
– نقش «هنرهای قرآنی» در پیشرفت و توسعه فرهنگی
– هویت ملی و مولفه های آن در «هنرهای قرآنی»
۴- «هنرهای قرآنی» و مطالعات زنان
– پژوهش و مطالعات بانوان در «هنرهای قرآنی»
– معرفی و شناسایی آثار پژوهشی بانوان در حیطه «هنرهای قرآنی»
– نقش زنان در اصلاح الگوی ویژگی های بصری «هنرهای قرآنی»
گاهشمار همایش
-ارسال اصل مقاله: تا 30 دی ماه
-اعلام نتیجه داوری: 10 بهمن ماه
برگزاری همایش: نهم اسفند ماه 1400
درگاه ارسال مقالات
-www avoa.ir
-@art_festival_avoa
-Email: info@avoa.ir
-Tell: 021- 91017584
در گاه ارسال آثار نمایشگاهی
– Telegram ID: @f_mardanii
– Email: mardani.f.art@gmail.com
بخش های نمایشگاهی که در این دوره بصورت مجازی برگزار می شود :
تصویر سازی_ نقاشی _نقاشیخط – طراحی گرافیک (پوستر و لوگوتایپ ) ،عکاسی، خوشنویسی و تذهیب.
موضوعات : بخش های نقاشی و تصویر سازی با موضوع : قصص قرآنی .
بخش های خوشنویسی، نقاشی خط ، پوستر و لوگوتایپ با موضوع بسم الله و اسما متبرکه ، ادعیه و آیات کوتاه .
عکاسی با موضوع: دعا و نیایش
شرایط شرکت:
_ شرکت برای عموم علاقمندان و هنرمندان آزاد است.
_ هرهنرمند میتواند همزمان درهربخش باارسال چهاراثر با رویکرد هنرهای قرآنی و موضوعات مطرح شده شرکت کند .
_ به تمامی هنرمندانی که آثارشان پس از داوری نهایی به نمایشگاه راه یابد گواهی شرکت اهدا می شود.
_ شرکت کنندگان به همراه اثر، یک فایل متنی از مشخصات فردی خود، شماره تماس، آدرس، تحصیلات و عنوان اثر ارسال نمایند.
– آثار ارسالی باید در سه سال اخیر خلق شده باشد .
-مسئولیت اصالت آثار بر عهده ی هنرمند است.
-تکنیک و شیوه ی خلق آثار آزاد است.
-انتخاب آثار توسط اساتید با تجربه دانشگاه های هنر انجام خواهد شد .
-برگزار کننده همایش و نمایشگاه، حق استفاده از تمامی آثار ارسالی به دبیرخانه را در رسانهها، انتشارات، تبلیغات و نمایش در داخل و خارج از کشور با ذکر نام هنرمند خواهد داشت.
-شرکت کنندگان میتوانندآثار خود را با کمترین حجم ممکن ،(با توجه به مجازی بودن نمایشگاه، ترجیحا کمتر از دو مگابایت) و با قالب پست اینستاگرام قبلا در قالب مربعی تنظیم و به ایمیل و یا آی دی دبیر نمایشگاه ارسال کنند.
– آثاری که قوانین ذکر شده در فراخوان را رعایت نکنند انتخاب نخواهند شد .
_ آخرین مهلت ارسال آثار: دهم بهمن ماه ۱۴۰۰
– نمایش آثار اسفند ماه ۱۴۰۰ درگالری سایت و اینستاگرام انجمن.
No tags for this post.