چرا برخی افراد چپ دست هستند؟

به گزارش سیناپرس، درصد قابل توجهی از افراد برخلاف اکثریت مردم از دست چپ خود استفاده کرده و به اصطلاح چپ دست هستند. خوشبختانه طی دهه های اخیر این موضوع به گونه ای منطقی تر توسط مردم پذیرفته شده و چپ دست ها در دنیای افراد راست دست با مشکلات کمتری نسبت به گذشته زندگی می کنند. 

در بیشتر جوامع سنتی تا چند سده پیش، استفاده از دست چپ امری مذموم و ناپسند محسوب می شد زیرا رسم کلی بر این بود که افراد با دست چپ خود نظافت کرده و با دست راست غذا می خوردند. این مساله سبب شده بود که جامعه و خانواده فشار زیادی روی افراد چپ دست وارد کرده و آن ها را مجبور به استفاده از دست راستشان کنند.به گزارش خبرگزاری sinapress، از این موضوع که بگذریم، بحث دلیل بروز چپ دستی یا راست دستی در افراد مطرح می شود. پژوهشگران در پی پاسخ به این سوال هستند که چه عاملی سبب می شود یک فرد چپ دست شود؟

به تازگی نظریه ای در جوامع علمی مطرح شده بود که بر این اساس ادعا می شد نوع نگارش و خط بر این موضوع تاثیر داشته و نوشتن با خطوطی که از راست به چپ نوشته می شوند، زمینه ساز چپ دستی است.
به گزارش سیناپرس، شواهد و مطالعات جدید نشان می دهد این موضوع کاملا بر عکس بوده و مطالعات آماری گویای این حقیقت است که بیشترین میزان ابتلا به چپ دستی در کشورهای غربی است.

در این میان هلند، ایالات متحده آمریکا و کانادا با حدود ۱۳ درصد از جمعیت چپ دست پیشتاز بوده و بریتانیا در رده بعدی قرار دارد. این آمار به روشنی نشان می دهد نظریه تاثیر  نوع نگارش و خط بر چپ دست بودن، پایه علمی ندارد. از سوی دیگر کشورهایی که از سیستم‌ های نوشتاری راست به چپ استفاده می ‌کنند، عمدتاً کشورهای عربی و آسیایی هستند و نرخ چپ ‌دستی همگی آنها زیر ۶ درصد است.به گزاارش سیناپرس،البته باید توجه داشت که در بیشتر کشورهای آسیایی و به ویژه در کشورهای مسلمان، راست دست بودن در طول تاریخ یک مزیت محسوب شده و نوشتن، غذا خوردن و دست دادن همگی با دست راست انجام می شود و به طور طبیعی به کودکان چپ دست از سنین پایین آموزش داده می شود که از دست راست خود برای این کارها استفاده کنند. به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد ریشه چپ دست بودن را باید در فعالیت سیستم عصبی مغز جستجو کرد که این موضوع هنوز به طور دقیق کشف نشده و هیچ کس نمی داند چرا برخی افراد از کودکی چپ دست بوده و بیشتر مردم از دست راست خود برای انجام کارهایشان استفاده می کنند. 

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا