نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید مکمل های ورزشی پر مصرف با اتکا به دانش ایرانی

دکتر فرشته حسینی معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در این خصوص به سیناپرس گفت: همواره یکی از دغدغه های وزارت ورزش و جوانان عرضه مکمل های ورزشی سالم و استاندارد به بازار است. عمدتا مکمل های ورزشی وارداتی هستند و به صورت فله ای از کشورهای دیگر وارد می شوند؛ متاسفانه اغلب این مکمل ها از لحاظ کیفتی قابل قبول و کنترل نیستند از اینرو ما در پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اقدام به تولید مکمل های ورزشی با فرمولاسیون کاملا طراحی شده و متناسب با نیاز ورزشکاران کرده ایم.

وی افزود: اکنون تولید محصولاتی مانند مس گینر(Mass Gainer)، وی(WHEY)، کافئین، کپسول لینولئیک اسید کانژوگه و ال کارنیتین تارترات در دستور کار ما قرار دارد. در حال حاضر فرمولاسیون این محصولات نهایی شده و مراحل اخذ مجوزهایش را طی می کند و پیش بینی می شود طی دو ماه آینده وارد بازار شود. همگی این مکمل ها فاقد هورمون و افزدونی های غیر مجاز هستند.

وی درباره مشخصات هریک از این محصولات اظهارداشت: مس گینر(Mass Gainer) مخلوطی از کربوهیدات ها با شاخص های گلایمی متفاوت و ترکیبی از پروتئین ها غنی شده با کراتین مونوهیدات، کور کومین و ویتامین های مختلف است. این فرآورده به منظور تامین پروتئین و انرژی مورد نیاز ورزشکاران، بازسازی ذخایر گلیکوژنی پس از تمرین، افزایش حجم عضلات در ورزشکاران و بهبود کارایی ورزشی، افزایش سطح ایمنی بدن( به سبب دارا بودن کروکومین) کاربرد دارد.

حسینی ادامه داد: وی(WHEY) نیز کنسانتره پروتئینی آب پنیر و ایزوله پروتئینی آب پنیر به همراه سایر ترکیبات، نمونه فرموله شده حاوی کورکومین با اثرات ضد التهابی، ارتقای سلامت، آنتی اکسیدانی و افزایش سیستم ایمنی است. این محصول نیز برای افزایش حجم عضلات( بدون افزایش توده چربی)، باز توانی عضلات و به تاخیر انداختن خستگی کاربرد دارد و قابل استفاده ورزشکاران قدرتی، سرعتی و استقامتی در دوره تخلیه ذخایر گلیکوژنی است.

وی خاطرنشان کرد: کافئین نیز به منظور افزایش انرژی و استقامت بدن، تحریک لیپولیز(چربی سوزی) و کنترل وزن، کاهش خستگی و افزایش میزان هوشیاری مورد استفاده قرار می گیرد. ال- کارنیتین به کاهش وزن کمک کرده و در سوخت و ساز و کاهش چربی موثر است.

وی به وجه تمایز این محصولات نسبت به نمونه های مشابه خارجی اظهارداشت: اغلب ورزشکاران در شرایط ورزش دچار استرس شده و سطح ایمنی بدن شان کاهش پیدا می کند. ترکیبات این محصول به گونه ای است که ضمن عضله سازی، سطح ایمین بدن ورزشکاران را افزایش می دهد. از سوی دیگر این محصولات با کیفیت تر از نمونه های خارجی هستند، قیمت آنها نیز 20 تا 30 درصد کمتر از نمونه های مشابه است. هرکدام از این محصولات دارای بارکد هستند که اطلاعات آنها قابل اسکن است.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل