باید زیست دانشجویی را در دانشگاه‌ها احیا کنیم

دکتر عبدالحسین کلانتری در نشست رؤسای دانشگاه‌های کشور با موضوع از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه فعالیت دانشجویان در قالب تشکل‌های سیاسی، کانون‌های فرهنگی و هنری و انجمن‌های علمی یار و یاور رؤسای دانشگاه‌ها خواهند بود؛ گفت: فعالان دانشجویی بازوی حمایتی رؤسای دانشگاه‌ها هستند و رؤسای دانشگاه‌ها زمینه فعالیت هرچه پر رونق‌تر دانشجویان را فراهم کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با استقبال از برقراری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها بعد از حدود ۲ سال تعطیلی به خاطر کرونا گفت: برای اینکه از سرگیری آموزش حضوری به شکل کاملاً جدی شکوهمند و همراه با رونق و نشاط انجام شود قطعاً نیازمند آغاز فعالیت جدی و با مشارکت حداکثری دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستیم.

رئیس سازمان سنجش: بازنگری و بروزرسانی فرایندهای آزمون‌ها

دکتر عبدالرسول پورعباس معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست با استقبال از عزم و اراده رؤسای دانشگاه‌ها برای از سرگیری آموزش حضوری گفت: سازمان سنجش در دوره جدید فعالیت خود می‌کوشد تا با دقت افزون‌تر نسبت به گذشته و استفاده از روش‌های نوین بهترین دانش آموزان را در مقطع کارشناسی و بهترین دانشجویان را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به دانشگاه‌ها معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان سنجش به طور متوسط هر ساله ۴۵ آزمون سراسری برگزار می‌کند و اکثریت این سازمان و آزمون‌ها در نیمه دوم سال هستند گفت: از دانشگاه‌ها تقاضا داریم در برگزاری آزمون‌ها به این سازمان کمک کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه در دوره اول فعالیت خود در این سازمان نسبت به ایجاد روش‌های نوین و الکترونیکی کردن فرآیندهای آزمون اقدام کرده بود گفت: در حال حاضر نیز نیاز داریم تا تمام فرایندهای اجرای آزمون‌های تحصیلی را بروزرسانی کنیم و هم‌اکنون برنامه آن در دست تدوین است.

معاون سازمان امور دانشجویان: ضرورت استفاده از مراکز مشاوره

دکتر اردوان ارژنگ معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در این نشست تأکید کرد: مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه‌ها نقش و اهمیت جدی هم در دوران کرونا داشتند و در دوران از سرگیری آموزش حضوری نیز نقش این مراکز پررنگ‌تر شده است، لذا از رؤسای دانشگاه‌ها تقاضا می‌شود با مسئولان مرکز مشاوره هماهنگی و تعامل تنگاتنگی داشته باشند.

دکتر اردوان ارژنگ از رؤسای دانشگاه‌ها درخواست کرد که این امکان را فراهم کنند که مسئولان مراکز مشاوره در یکی از نشست‌های هیئت رئیسه و یا شورای دانشگاه حضور پیدا کرده و وضعیت آن دانشگاه را از حیث مسائل روانشناختی به مسئولان گزارش کنند.

وی با اشاره به اینکه از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها بعد از دو سال تعطیلی برای دانشگاه‌ها، بار مالی و هزینه خواهد داشت گفت: سازمان امور دانشجویان نیز در حد وسع و توان خود از رؤسای دانشگاه‌ها حمایت می‌کنند و اخیراً نیز مبلغ ۱۸۵ میلیارد تومان بین دانشگاه‌های مختلف برای انجام امور مربوط به از سرگیری، توزیع شد.

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه معاونت آموزشی وزارت علوم بخشنامه‌هایی را در زمان کرونا برای تسهیل آموزش دانشجویان، صادر کرده است توصیه اکید کرد که رؤسای دانشگاه‌ها به بخشنامه‌های صادره از ستاد توجه کافی و وافی داشته باشند و با عمل به این بخشنامه‌ها نیازی به طرح پرونده‌های دانشجویان در کمیسیون‌های موارد خاص نباشد.

دکتر اردوان ارژنگ اظهار داشت: در بخشنامه تسهیل آموزش دانشجویان که از طرف معاونت آموزشی وزارت علوم صادر شده است؛ دانشجویان در شرایط کرونا می‌توانند تا سه ترم بدون احتساب در سنوات از مرخصی استفاده کنند که انجام همین یکی دو مورد از بخشنامه بسیاری از مشکلات دانشجویان را حل خواهد کرد.

وی همچنین اظهار داشت: در بخشنامه‌های صادره از سوی معاونت آموزشی بر تسهیل و آسان گرفتن میهمان بودن دانشجویان تاکید شده است. اگر این امکان را فراهم کنیم که دانشجویان در شهر محل سکونت خود به ادامه تحصیل بپردازند بسیاری از مشکلات از سرگیری آموزش حضوری نیز حل خواهد شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان: اعطای وام تحصیلی و حمایت از ارتقای خوابگاه‌ها

دکتر مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه این صندوق بنا بر وظیفه قانونی خود در بخش خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان، همراه و همیار رؤسای دانشگاه‌ها است؛ گفت: ارتقای آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های اعلامی این صندوق بوده است و تاکنون دانشگاه‌هایی که گزارش پیشرفت و ارتقای آشپزخانه‌های خود را به این صندوق ارسال کرده‌اند از بودجه حمایتی صندوق استفاده نموده‌اند و بقیه دانشگاه‌ها نیز به محض ارسال گزارش مورد حمایت مالی صندوق قرار خواهند گرفت.

دکتر گنجی با اشاره به اینکه اعطای وام تحصیلی به دانشجویان از وظایف ذاتی صندوق رفاه دانشجویان است گفت: در نیم سال گذشته مبلغ ۱۷۷ میلیارد تومان وام تحصیلی به دانشجویان اعطا شد. در نیم سال اخیر این مبلغ به ۳۵۵ میلیارد تومان افزایش یافت و ۸۴ درصد دانشجویانی که تقاضا کرده بودند موفق شدند وام خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه صرفاً ۱۶ درصد از دانشجویان ثبت‌نامی هنوز موفق به دریافت وام خود نشده‌اند؛ گفت: به محض تخصیص مابقی بودجه این صندوق از سوی سازمان برنامه و بودجه؛ در اسرع وقت وام تحصیلی دانشجویان باقیمانده پرداخت خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در زمینه بازسازی و ارتقای خوابگاه‌ها نیز این صندوق از دانشگاه‌ها حمایت جدی می‌کند. در سال جاری از دانشگاه‌هایی که برای ارتقای خوابگاه‌های خود اقدام کرده‌اند حمایت مالی شده است و بیش از ۶۳ میلیارد تومان به این دانشگاه‌ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی منوط به تکمیل و ارسال گزارش پیشرفت فیزیکی است گفت: در صورتی که دانشگاه‌ها گزارش پیشرفت کار ارتقای خوابگاه‌های خود را ارسال کنند قسط دوم حمایت مالی صندوق نیز به آن دانشگاه پرداخت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،‌ رؤسای دانشگاه‌ها نیز در این نشست نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با موضوع از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها بیان کرده و از دغدغه‌های خود سخن گفتند.

مهمترین مسائلی که رؤسای دانشگاه‌ها مطرح کردند شامل موارد ذیل بود؛

 اگر بخواهیم کلاس‌های دانشگاه‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم به خاطر کسری بودجه برای اداره دانشگاه‌ها نیاز به حمایت مالی و کمک به ترمیم بودجه سال ۱۴۰۱ داریم.

تجربه ثابت کرده است که استفاده از آموزش تلفیقی در دانشگاه‌ها(حضوری و مجازی) موثر بوده به همین دلیل در شرایط پسا کرونا هم می‌توانیم از شیوه تلفیقی استفاده کنیم.

برای کم کردن هزینه‌های دانشگاه می‌توانیم از پتانسیل وزارت جهاد کشاورزی برای کمک‌های غیرنقدی در بحث تغذیه دانشجویان(گوشت، مرغ، روغن و برنج) استفاده کنیم.

همچنین از پتانسیل وزارت نیرو و مخابرات برای در اختیار گذاشتن آب، برق، گاز و تلفن رایگان جهت کم کردن هزینه‌های مصرفی دانشگاه‌ها بهره‌مند شویم.

دولت با تسویه بدهی‌های دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی بین‌المللی از طریق استفاده از دارایی‌های بلوکه شده کشور می‌تواند مشکل بزرگی از دانشگاه‌ها را برطرف کند.

باید به بحث حساسیت فضاهای دانشگاهی مانند خوابگاه‌ها و فضاهای مشترک و ایجاد امنیت و استانداردهای لازم بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

بخشی از آموزش‌ها که نیازی به حضور فیزیکی نداشته و صرفاً به صورت تئوری تدریس می‌شوند کماکان به صورت مجازی ادامه داشته باشند.

شرایط روحی و روانی دانشجویان به جهت حضور در خانه و دوری از دانشگاه باید مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته تا دانشجویان دچار مشکلات روحی مانند افسردگی نشوند.

برگزاری کلاس‌ها با در نظر گرفتن طبقه‌بندی مقاطع و رشته‌ها با توجه به دروس تئوری و عملی باشد به طوری که در تحصیلات تکمیلی و رشته‌هایی که فعالیت‌های عملی به صورت حضور در آزمایشگاه نیاز دارند با در نظر گرفتن این شرایط به صورت گروهی طبقه‌بندی شوند.

و در نهایت دیگر مسئله‌ای که توسط روسای دانشگاه‌های کشور مطرح شد این بود: قبل از برنامه‌ریزی برای بازگشایی دانشگاه‌ها بایستی به وضعیت شیوع کرونا در هر شهر یا استان توجه شود و استان‌ها و شهرهایی که شرایط یکسانی ندارند برنامه ریزی واحدی برای بازگشایی نداشته باشند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا