اتریوم و بیت کوین گران می شوند

به گزارش سیناپرس، کاهش قابل توجه قیمت اصلی ترین ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران کم تجربه این حوزه دچار نگرانی شوند اما از نظر فنی دلایل متعددی وجود دارد که باعث افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم در سال ۲۰۲۲ می شود.

به طور کلی اصلی ترین دلایل ادعای فوق، شامل این موارد هستند

۱- سال ۲۰۲۱  یک سال صعودی برای بیت کوین بوده و اتریوم حتی از بیت کوین هم عملکرد بهتری داشت.
۲-  افزایش جهانی تورم به دلایل مختلف از جمله همه گیری کرونا
۳-  از بین رفتن اعتماد به ارزهای  بی‌پشتوانه
۴-  روند عمومی رو به رشد پذیرش رمز ارزها

فاصله کوتاه نقطه صفر تا اوج

در ابتدای این بحث باید توجه داشت تا به حال سابقه نداشته که یک بازار صعودی سرمایه ‌گذاران تازه وارد را تا این حد ثروتمند کند. بیت کوین  از پنج سنت در سال ۲۰۱۰ به ۷۰ هزار دلار به ازای هر توکن در سال  ۲۰۲۱ رسید و به این ترتیب شاهد هستیم که درصد افزایش قیمت بیت ‌کوین بسیار زیاد بوده است.

به گزارش سیناپرس، موفقیت بیت کوین باعث تولد ارزهای دیجیتال دیگری همچون اتریوم شد که ثروتی باور نکردنی را به سرمایه ‌گذاران اولیه ارائه کرد. این موفقیت ها سبب شد طی مدتی کوتاه بیش از ۱۶ هزار و ۵۴۰ ارز دیجیتال جدیدی به بازار وارد شود تا بتوانند تقاضای سرمایه‌ گذارانی را که به دنبال کشف توکن بعدی با بازدهی مشابه بیت‌کوین هستند، جلب کنند.
بنابراین  با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۲ ، سرمایه گذارانی که توکن بیت ‌کوین و اتریوم را در اختیار داشتند ثروتمند شدند. 

تحلیل آماری 

 بیت کوین در سال گذشته میلادی 57.81 درصد بالاتر رفت، در حالی که اتریوم 391.75 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. همچنین در دهم نوامبر گذشته هر دو ارز دیجیتال پیشرو با بازگشت از الگوهای معکوس نزولی در نمودار روزانه، به بالاترین سطح خود رسیدند.

باید اذعان داشت که  نوسانات شدید قیمتی موضوع جدیدی در مورد کریپتوها نیست. آنها به طور معمول پیوسته افزایش و کاهش پیدا می کنند.  معاملات بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ از تقریباً ۲۸ هزار و ۴۴۰  دلار به بالاترین حد یعنی ۶۹ هزار و ۳۵۵  دلار رسید.

رنج قیمت اتریوم نیز در سال ۲۰۲۱ از 716.919 دلار تا 4865.426 دلار بود. در ۳۱ دسامبر قیمت اتریوم به 3688.877 دلار رسید، این محدوده قیمتی بسیار بالاتر از متوسط قیمت اتریوم در طول سال بود. اما در ۹ ژانویه ۲۰۲۲ ، این روند نزولی بوده است و فروش در اوایل سال ۲۰۲۲ ادامه می ‌یابد، بیت‌ کوین و اتریوم در بین دیگر ارز‌های دیجیتال بیشترین ریزش قیمت را داشته ‌اند.

شروع نگران کننده سال ۲۰۲۲

 معاملات بیت‌کوین در ۳۱ دسامبر به 46275 دلار رسید و این روند فروش در هفته اول سال ۲۰۲۲ ادامه یافت.

 نمودارها نشان می ‌دهد که معاملات بیت ‌کوین در روز یکشنبه، ۹ ژانویه، ۲۰۲۲ بیش از ۹.۷ درصد کاهش داشته و نزدیک به ۴۱۸۰۰ دلار رسید.

معاملات اتریوم در سال ۲۰۲۱ در سطح 3685 دلار بسته شد. اما در ۹ ژانویه 13.2 درصد کاهش یافت و به  3,198 دلار رسید. این دو ارز دیجیتال در سال جدید عملکرد ضعیفی داشتند و بعد از یک هفته به میزان قابل توجهی کاهش یافتند.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت  قبل از این که فدرال رزرو امریکا صورتجلسات دسامبر خود را در ۵ ژانویه منتشر کند، روند نزولی بیت کوین و اتریوم آغاز شده بود. با توجه به محاسبه‌ گر نرخ تورم، پس از صورتجلسه FOMC که به رویکردی سختگیرانه ‌تر برای سیاست‌های پولی در ماه‌های پیش رو اشاره می‌کرد، قیمت کریپتوها به پایین‌ ترین حد کاهش یافت.  در همین حال، عوامل نشان می‌ دهد که بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ به پایین ‌ترین سطح خود رسیده و سپس صعود خود را از سر می گیرند.

*دکتر پوریا جهانبخشیان – مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
  مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا