نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر تغییر الگوی بارندگی بر اقتصاد جهان

به گزارش سیناپرس، وقتی صحبت از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و تغییر در الگوی بارندگی می شود بیشتر افراد به مواردی مانند خشکسالی، سیل و … فکر می کنند در حالی که مطالعات پژوهشگران نشان می دهد تغییرات رخ داده در چرخه هیدرولوژیکی زمین در نتیجه تغییرات آب و هوایی انسانی بر اقتصاد نیز تاثیر دارد.

این موضوع کاملا واضح است که در دسترس بودن آب بر بهره وری کشاورزی، نتایج کار و اقتصاد تأثیر می گذارد و جاری شدن ناگهانی سیل می تواند باعث آسیب هایی جدی در زیر ساخت های یک منطقه شده و بر تولید اقتصادی تأثیر بگذارد. با این حال، مدل ‌سازی تغییرات بارندگی دشوار است یا بر اساس تنها یک کشور یا منطقه خاص ارزیابی می‌ شوند. این موارد باعث شده تا  تخمین هزینه اقتصادی جهانی بارندگی ناشی از تغییرات آب و هوا دشوار شود.

لئونی ونز (Leonie Wenz) پژوهشگر دانشگاه پستدام آلمان و همکارانش در مطالعات جدید خود داده‌های مربوط به بارندگی روزانه را با بازده اقتصادی فرا ملی برای ۱۵۴۴ منطقه در ۷۷ کشور طی ۴۰ سال گذشته ترکیب کردند تا تأثیر تغییر بارندگی بر رشد اقتصادی را مدل سازی کنند.

پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که افزایش تعداد روزهای مرطوب یا بارش شدید روزانه و مجموع بارندگی سالانه منجر به کاهش رشد اقتصادی می‌ شود. آنها در مطالعات خود دریافتند که بخش های خدماتی و تولیدی در کشورهای دارای درآمد بالاتربه دلیل  با افزایش بارندگی روزانه دچار افت قابل توجه فعالیت می شوند. به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل آنها همچنین نشان می دهد که خشکسالی هایی که با میانگین ماهانه تاریخی متفاوت رخ می دهد نیز ممکن است منجر به خسارات اقتصادی قابل توجهی شود.

نویسندگان استدلال می کنند که یافته های آنها نشان می دهد که درک قبلی ما از اثرات اقتصادی تغییرات بارندگی بر صنایع و تجارت ناقص بوده است. آنها به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری برای تعیین کمیت تأثیرات تغییرات آتی در بارندگی بر رشد اقتصادی مورد نیاز است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل