نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شیردهی باعث تقویت سلامت قلب مادر می شود

به گزارش سیناپرس، همه می دانیم که تغذیه با شیر مادر به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک کرده و کودک را در برابر سرماخوردگی، ویروس ها، عفونت گوش و باکتری های معده محافظت می کند و تحقیقات کووید ۱۹ نیز نشان می دهد که این نوع تغذیه باعث ایجاد ایمنی کودک در برابر این بیماری همه گیر می شود.
جدیدترین تحقیقات انجام شده روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن در هشت تحقیق جداگانه بین سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۹ میلادی نشان می دهد که شیر دادن به نوزاد می تواند سلامتی مادر را افزایش دهد. 

مادرانی که نوزادشان را با شیر خود تغذیه می کردند در مقایسه با زنانی که به نوزاد خود شیر نمی دادند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی در طی ۱۰ سال پیگیری بودند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات پیشین نشان داده است، زنانی که به نوزادشان شیر می دهند کمتر به دیابت نوع ۲ و برخی سرطان ‌ها مبتلا می‌ شوند، اما پژوهش های کمتری در مورد تأثیر شیردهی بر قلب زنان انجام شده است.

لنا تشیدلر (Lena Tschiderer) از دانشگاه پزشکی اینسبروک اتریش در این رابطه گفت: «شیردهی مادر می تواند کاهش وزن سریع تر پس از زایمان را تسهیل کند و مشخص است که افزایش وزن یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است. به گزارش سیناپرس، این عوامل بازنشانی با افزایش خطر قلبی عروقی نیز مرتبط است. علاوه بر این، شیردهی ممکن است به تنظیم مجدد متابولیسم زن کمک کند.» 

بر اساس این تحقیقات، مادرانی که به طور کامل به شیردهی می پرداختند، در مقایسه با مادرانی که هرگز به نوزادانشان شیر نمی دادند، ۱۱ درصد کمتر در خطر ابتلا به بیماری قلبی بوده، ۱۲ درصد کمتر به سکته مغزی و ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در طول ۱۰ سال بودند. به نظر می‌ رسد این فواید برای مادرانی که تا یک سال شیر می دهند، بیشتر است. 

متخصصان معتقدند زنان باردار پیش از زایمان باید تحت مشاوره های مفید شیردهی و تغذیه نوزاد با شیر مادر قرار گیرند و از آموزش های مراقبت های بهداشتی در این زمینه بهره مند شوند.  

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله انجمن قلب آمریکا (American Heart Association) منتشر شده و در دسترس است. 

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل