ارتباط چاقی و سرطان کشف شد

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که چرا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. در حقیقت تاکنون مشخص شده بود که چاقی خطر ابتلا به بیش از ده نوع سرطان را افزایش می دهد اما فرایند این مساله نامشخص بود. خوشبختانه نتایج یک مطالعه جدید از دانشگاه برگن (UiB) در نروژ می تواند دلیل این امر را توضیح دهد.

بر این اساس اعلام شد سرطان در اثر تغییرات ژنتیکی ایجاد می شود که محدودیت های طبیعی رشد سلولی را از بین می برد. در این میان شواهد نشان می دهد چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند، اما این سوال تاکنون مطرح بوده است که چرا؟

محققان دانشگاه برگن در تحقیقات خود دریافتند که لیپید های مرتبط با چاقی، سلول ‌های سرطانی را تهاجمی ‌تر کرده و به احتمال زیاد تومورهای مهاجم واقعی را تشکیل می ‌دهند.
به گزارش سیناپرس، محققان نروژی همچنین کشف کرده اند که محیط تغییر یافته اطراف سلول سرطانی، از بدن با وزن طبیعی گرفته تا بدن دارای اضافه وزن یا چاق، سلول سرطانی را به سمت سازگاری سوق می دهد. این فرایند اجازه می دهد تا سلول های بدخیم تومور ایجاد شود. 

نیلز هالبرگ (Nils Halberg)، از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: حتی در غیاب جهش های ژنی جدید، چاقی خطر تشکیل تومورها را افزایش می دهد.آمارهای جهانی نشان می دهد  چاقی عامل تقریباً ۵۰۰ هزار مورد سرطان جدید در سال است و متاسفانه انتظار می رود این تعداد با افزایش نرخ چاقی افزایش یابد.

هالبرگ در ادامه توضیحاتش می‌افزاید: تشخیص علمی نحوه تعامل این دو بیماری پیچیده بسیار جالب و مفید است. به خصوص که این درک جدید محققان را قادر می ‌سازد تا درمان‌ های بهبود یافته‌ ای را برای بیماران سرطانی چاق طراحی کنند.
در خاتمه متخصصین توصیه می کنند برای داشتن زندگی سالم تر و طول عمر بیشتر، وزن خود را کنترل کرده و با داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی کافی از بروز انواع بیماری های خطرناک پیشگیری کنید. 

مترجم: زهرا همراز 
منبع: news-medical
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا