نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابرکامپیوترهای جدید در خودروهای مدرن

به گزارش سیناپرس به نقل از techcrunch، شرکت فرعی کمپانی Intel موسوم به Mobileye قرار است این ابرکامپیوتر جدید را روانه بازار کند. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که به مسافران و سرنشینان خودروها، کامیونت ها و خودروهای شاسی بلند امکان می دهد خودرو را به طور خودکار هدایت کنند.

این سیستم جدید روی تراشه ای به نام EyeQ Ultra تعبیه شده که به عنوان قطعه ای هدفمند برای رانندگی با خودروهای خودران ساخته شده است. به گزارش خبرگزاری sinapress، محققان این کمپانی مدعی شده اند که انتظار می رود نخستین سیلیکون برای EyeQ Ultra SoC که قابلیت انجام 176 تریلیون عملیات در ثانیه را دارد، در پایان سال 2023 به صورت کاملا تجاری برای خودروهای خودران در سال 2025 تولید شود. 

این کمپانی همچنین نسل بعدی سیستم EyeQ تراشه ای را برای سیستم های پیشرفته دستیار راننده موسوم به EyeQ6L و EyeQ6H تولید کرده است. سیستم EyeQ6L به منظور حمایت از سیستم دستیار صوتی Level 2 ADAS طراحی شده و انتشار می رود در اواسط سال 2023 وارد مرحله تولید شود. 

سیستم EyeQ6H که قرار نیست تا سال 2024 تولید شود، قابلیت حمایت از ADAS یا خودروهای نسبتا خودران را دارند.به گزارش سیناپرس، این تراشه با عملکرد بالا، قادر است تمام عملکردهای دستیار راننده پیشرفته، پردازش چند دوربینه شامل دوربین پارک خودرو را انجام دهد و نرم افزارهای دیگری چون تجسم پارک خودرو و کنترل راننده را نیز در خود دارد. 

شرکت Mobileye برای تأمین فناوری دید کامپیوتری برای خودروسازان معروف است که از این طریق، سیستم های پیشرفته دستیار صوتی را قدرتمند می کند. نخستین تراشه EyeQ در سال 2004 راه اندازی شد و در خودروها برای جلوگیری از بروز تصادفات مورد استفاده قرار گرفت.

این تراشه یکی از تجارت های پررونق این شرکت به شمار می رود که در اواخر سال گذشته، این شرکت 100 میلیونمین تراشه EyeQ SoC خود را به فروش رساند. به گزارش سیناپرس، به EyeQ Ultra که با نرم افزارهای این شرکت مهندسی سازی شده اند، هسته های CPU، ISP و GPU افزوده می شوند که قادر به پردازش داده های ورودی از زیرسیستم های سنجش هستند. 
این سیستم های سنجشی، از یک سیستم دوربینی، یک رادار و ترکیب دوربین و رادار تشکیل می شوند و در کنار آن هم می توان به سیستم محاسبه مرکزی، نقشه REM با وضوح بالا و نرم افزار سیاست رانندگی RSS اشاره کرد. این فناوری در نمایشگاه CES2022 رونمایی شد. 

مترجم:ندااظهری
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل