کشف سیاره فراخورشیدی به شکل توپ راگبی

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی اروپا موفق به شناسایی سیاره ای به نام  WASP-103b شد که در فاصله ۳۵ سال نوری از زمین در صورت فلکی هرکول قرار داشته و جرمی تقریباً دو برابر مشتری دارد.

به گفته ستاره شناسان، این سیاره به قدری به ستاره میزبان خود یعنی WASP-103 نزدیک است که حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد داغ تر و 1.7 برابر بزرگتر از خورشید است، به طوری که در کمتر از یک روز یک دور کامل به دور آن می چرخد.

ستاره شناسان در ابتدا مشکوک بودند که چنین نزدیکی باعث می شود یک سیاره کشش جزر و مدی قوی از ستاره میزبان خود احساس کند، اما تا به حال قادر به اندازه گیری این سطح کشش نبوده اند. به تازگی ماهواره آژانس فضایی اروپا به نام خئوپسکه  در حالت عادی گذر سیاره‌های فراخورشیدی را اندازه‌ گیری کرده و افت نور ناشی از عبور یک سیاره از مقابل ستاره‌اش را تحت نظر دارد، موفق به تصویربرداری از این سیاره شد. به لطف دقت بالای اندازه ‌گیری ‌هایی که این ماهواره از WASP-103b در گذرهای متعدد انجام داد، محققان توانستند تعیین کنند که کشش گرانشی ستاره میزبان آن به اندازه ‌ای قوی است که سیاره را به شکل توپ راگبی درآورده است.

سوزانا باروس از دانشگاه پورتو پرتغال و نویسنده اصلی این تحقیق درباره کشف این سیاره گفت: مقاومت یک ماده در برابر تغییر شکل به ترکیب آن بستگی دارد. به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال اینجا روی زمین ما جزر و مد به دلیل کشش ماه و خورشید داریم اما جزر و مد را فقط در اقیانوس ها می توانیم ببینیم اما قسمت صخره ای زمین  آنقدر تکان نمی خورد. با اندازه گیری میزان تغییر شکل سیاره، می توانیم بگوییم که چه مقدار از آن سنگی، گازی یا آب است.

محققان آژانس فضایی اروپا توانستند از داده‌های جمع ‌آوری ‌شده توسط این ماهواره برای تعیین حجم WASP-103b استفاده کنند.  این تیم اکنون امیدوار است با استفاده از مشاهدات خئوپس و تلسکوپ فضایی جیمز وب که به تازگی پرتاب شده است، این سیاره را مطالعه و  ساختار داخلی آن را بیشتر روشن کند.
مترجم: حمید تعالی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا