نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش ناسا برای کشف فرمول جدیدی از حیات در مریخ

به احتمال زیاد در گذشته های دور آب و اقیانوسهای وسیعی در مریخ وجود داشته و به تبع آن نمی توان احتمال وجود حیات را نیز در آن نادیده گرفت. اما حالا گروهی از دانشمندان ناسا در تلاش هستند تا بر روی فرمی از حیات متمرکز شوند که طی آن ارگانیسم های خاص با توانایی ویژه ادامه حیات در مریخ خشک (پس از نابودی اقیانوسها) ساکن این سیاره بوده اند.

درصورت وجود چنین ارگانیسم هایی، می توان آنها را آخرین فرم اشکال حیات در سیاره مرموز به شمار آورد.

دانشمندان دریافته اند که روزگاری سطح مریخ مملو از آب در قالب رودخانه، دریاچه و احتمالا اقیانوس بوده است. آنها آب موجود در گذشته مریخ را آنقدر زیاد می دانند که برای تأمین نیاز بشر امروز کافی عنوان می کنند.

دانشمندان سرنخ وجود آب در گذشته مریخ را در رسوبات کشف شده در سطوح صخره ای این سیاره پیدا کرده اند. البته آب به شکل یخ هم اکنون در قطب های مریخ و اندکی در اتمسفر آن وجود دارد. با این حال تاکنون تمام تمرکز دانشمندان معطوف به گذشته بوده است.

دانشمندان بر این باورند که هیچ گاه گیاه یا جانوری در مریخ وجود نداشته است اما وقتی صحبت از حیات میکروسکوپیکی می شود داستان فرق می کند. عقیده بر این است که بین 3 تا 4 میلیارد سال پیش اشکالی از حیات میکروسکوپیکی در این سیاره زندگی می کرده است.

گروهی از دانشمندان مرکز تحقیقات ایمز ناسا و انستیتو SETI بر این باورند که گرچه فرض بر این است که با ناپدیدشدن آب در مریخ، حیات نیز در این سیاره پایان یافته است اما شاید بتوان فرمول دیگری را نیز متصور شد.

به عقیده آنها شاید اشکالی از حیات نیز وجود داشته اند که همزمان با پایان یافتن آب در مریخ شکل گرفته و قابلیت ادامه حیات در این وضعیت را داشته اند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل