نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خودروهای هوشمند چگونه اطرافشان را می بینند؟

به گزارش سیناپرس، خودروهای هوشمند دارای سیستمی هستند که محیط اطرافشان را در هر لحظه پایش و تحلیل کرده و بر اساس این اطلاعات حرکت می کنند. در حال حاضر اصلی ترین فناوری مورد استفاده در خودروهای هوشمند برای تشخیص موانع محیطی، سیستم موسوم به لیدار (LIDAR) است، یک فناوری حسگر نور که با استفاده از لیزر و گیرنده، یک نقشه سه بعدی از محیط اطراف خودرو ایجاد می کند. اما لیدار چگونه کار می کند؟

لیدار چیست؟

اگر تا به حال یک وسیله نقلیه خودران را دیده باشید، ممکن است متوجه یک لوله با چرخش سریع شده باشید که روی سقف آن نصب شده است.به گزارش سیناپرس، این دوربین یک واحد لیدار است که نقش آن اندازه گیری فاصله اجسام نسبت به موقعیت ماشین در حالت سه بعدی است.
گفتنی است فناوری لیدار نه تنها در اتومبیل های خودران استفاده می شود، بلکه به طور گسترده توسط هواپیماها برای نقشه برداری از مناطق وسیعی از زمین های غیرقابل دسترس با جزئیات زیاد و قابلیت تشخیص شکل تک تک درختان استفاده می شود.


دوربین های لیدار ابتدا یک واحد لیزر یا پالس کوتاهی از نور را شلیک می کنند. پالس از نقطه ای مانند بخش عقب خودروی جلویی باز می گردد و سپس توسط یک سنسور در واحد لیزر شناسایی می شود.به گزارش خبرگزاری sinapress، در ادامه رایانه ای که به دستگاه متصل است زمان بین پالس اولیه و بازگشت نور را اندازه گیری کرده و با استفاده از سرعت نور، مسافتی را که نور طی کرده است محاسبه می کند.

به گزارش سیناپرس، دانستن فاصله بین دو جسم فقط اندازه گیری فاصله نقطه به نقطه نیست، بلکه زاویه واحد لیدار و زاویه ای که پالس بر روی آن شلیک شده است نیز باید مد نظر قرار گیرد. باید توجه داشت که جاده ها کاملا هموار نیستند بنابراین وقتی ماشینی در حال حرکت است، از این طرف به آن طرف تکان می خورد. بنابراین یک پالس لیزری که به صورت افقی از بالای ماشین شلیک می شود ممکن است در راستای افق جاده نباشد.

در نظر گرفتن این موضوع هنگام اندازه گیری محیط اطراف خودرو بسیار مهم است. یک تغییر جزئی زاویه می‌ تواند به معنای تفاوت بین دو خودرو در برخورد یا توقف در زمان باشد، زیرا این موضوع زمان حرکت نور بین دو نقطه را تغییر می ‌دهد.
ردیابی این تغییرات زاویه و تغذیه این داده ها به کامپیوتر داخلی خودرو، فرایندی است که واحد اندازه گیری اینرسی نامیده می شود. در خودروهای هوشمند، واحد لیزر و کامپیوتر با هم کار می کنند تا فاصله هزاران نقطه را در هر ثانیه در کل وسیله نقلیه ردیابی کنند. این همکاری به ساخت یک تصویر دیجیتالی کمک می کند که به ماشین اجازه می دهد آنچه را که در اطراف آن وجود دارد مشاهده کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد.

در خاتمه گفتنی است برای نمونه فناوری لیدار طراحی شده توسط گوگل می‌تواند موانع جاده ‌ای، اتومبیل ‌های پارک شده و حتی علائم دست دوچرخه‌ سواران و عابرین پیاده را ببیند. 

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: cosmosmagazine
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل