نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دوز تقویتی کرونا را تکرار نکنید

به گزارش سیناپرس، یک گروه متخصص که توسط سازمان بهداشت جهانی برای ارزیابی عملکرد واکسن‌های کووید-۱۹ ایجاد شده است، اعلام کرد: تزریق چند باره دوز تقویتی واکسن کرونا راه حل مناسبی برای مبارزه با سویه های جدید این ویروس محسوب نمی شود.

بر این اساس، گروه مشاوره فنی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای گفت: استراتژی واکسیناسیون مبتنی بر دوزهای تقویت کننده مکرر بعید است که راهکاری مناسب یا پایداری برای مقابله با همه گیری باشد. به همین دلیل ممکن است نیاز به به روز رسانی واکسن های موجود برای هدف قرار دادن بهتر انواع کووید در حال ظهور مانند اومیکرون وجود داشته باشد.
سخنگوی این گروه از متخصصین سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت: باید واکسن ‌های جدید کووید-۱۹  که علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های شدید و مرگ، تأثیر زیادی بر پیشگیری از عفونت و انتقال داشته باشند، ساخته شوند. این امر به کاهش انتقال بیماری در جامعه و نیاز به اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی دقیق و گسترده کمک می کند.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان همچنین پیشنهاد می ‌کنند که توسعه‌ دهندگان واکسن باید تلاش کنند تا واکسن هایی ایجاد کنند که پاسخ‌های ایمنی گسترده، قوی و طولانی‌ مدت را به منظور کاهش نیاز به دوزهای تقویت ‌کننده متوالی ایجاد کند.
به گفته سازمان جهانی بهداشت، کارشناسان در حال حاضر  روی ساخت ۳۳۱ واکسن در سراسر جهان کار می کنند. بر این اساس تا زمانی که واکسن‌های جدید تولید نشده باشند، ممکن است ترکیب واکسن‌های کووید-19 فعلی نیاز به به روز رسانی داشته باشد. به گزارش سیناپرس، داده‌های اولیه نشان می ‌دهد واکسن‌ های موجود در پیشگیری از بیماری علامت ‌دار کووید در افرادی که به نوع اومیکرون مبتلا شده ‌اند، کمتر مؤثر هستند.

در این میان تیم متخصصان سازمان بهداشت جهانی، موضع پیشین خود را تکرار کرده و تاکید کرد: در حال حاضر اولویت فوری برای جهان، تسریع دسترسی به واکسیناسیون اولیه است. باید به این موضوع مهم توجه داشت که بسیاری از مردم در کشورهای فقیرتر هنوز منتظر اولین دوز واکسن کرونا هستند و این شرایط به طور چشمگیری شانس ظهور انواع جدید و خطرناک ‌تر ویروس را افزایش می ‌دهد.
بر اساس آمار سازمان ملل، در حالی که بیش از ۶۷ درصد از مردم کشورهای پردرآمد حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند این آمار  در کشورهای کم درآمد حدود یازده درصد است.

مترجم: زهرا همراز
منبع: livemint
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل