اعتماد به جامعه کلید شکست کرونا

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران اعلام کردند زمانی که حداقل ۴۰ درصد از شهروندان موافق باشند که می توانند به اکثر مردم اعتماد کنند، عاملی به نام اثر آستانه در میان ملت ها شکل می گیرد. در سال ۲۰۲۰، کشورهایی که به این حد آستانه رسیدند دارای افراد کمتری از مبتلایان به کووید-۱۹ شده و قربانیان کمتری داشتند.
اعتماد میان شهروندان می تواند از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت باشد. برای مثال، در حالی که سطح اعتماد بریتانیا حدود ۴۰ درصد باقی مانده است، اعتماد میان شهروندان در کشورهای اسکاندیناوی و چین در حدود ۶۰ درصد است. هنگامی که تیم تحقیقاتی آمار کرونا را در بین کشورها برای سال ۲۰۲۰ ارزیابی کردند، متوجه شدند که جوامع قابل اعتماد توانسته اند ویروس را به شیوه‌ ای کارآمدتر تحت کنترل درآورده و به کاهش سریع‌ تر عفونت‌ها و مرگ‌ و میرها دست پیدا کنند.
در ادامه، محققان این نظریه را مطرح می کنند که تلاش های کاهشی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی برای موفقیت واقعی نیاز به اعتماد متقابل مردم و مقامات دارد.
پروفسور تیم لنتون (Tim Lenton) یکی از محققان این مطالعات در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید:  نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که اعتماد در جامعه به تاب آوری در برابر بیماری های همه گیر کمک می کند. ایجاد اعتماد در میان جوامع باید یک پروژه بلند مدت برای همه کشورها باشد، زیرا این امر به آنها کمک می‌ کند تا با همه ‌گیری ‌های آینده و چالش‌ های دیگر مانند رویدادهای شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی کنار بیایند.
در مجموع، این یافته ‌ها نشان می ‌دهد که دو کشور می ‌توانند دقیقاً استراتژی های مشابه‌ مهار کرونا را اجرا کرده و بسته به سطح اعتماد مردم خود، نتایج بسیار متفاوتی را تجربه کنند.
این تیم داده ها و اطلاعات بیش از ۱۵۰ کشور جهان را در طول این مطالعات و در دوره همه گیری جهانی کرونا در سال ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کرد. بنابراین، این یافته‌ ها تأثیر عرضه واکسن در سال ۲۰۲۱ را منعکس نمی ‌کند. 
به گزارش سیناپرس، یفته های محققان نشان داد هر کشوری که دارای رتبه اعتماد بیش از ۴۰ درصد است، به کاهش تقریباً کامل موارد جدید و مرگ و میر دست یافته است. با این حال، برخی از کشورهایی که رتبه اعتماد پایین ‌تری دارند نیز به چنین موفقیتی دست یافته ‌اند که نشان می ‌دهد اعتماد تنها عامل اصلی کنترل بحران نیست. جالب اینجاست که به نظر نمی ‌رسد اعتماد به دولت ها به طور خاص تأثیر زیادی بر میزان موفقیت کنترل کرونا داشته باشد و اعتماد بین مردم اهمیت زیادی در کنترل این همه گیری دارد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.
مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا